​Almegas aktiviteter i Almedalen 2017

Under parollen Vårt nya näringsliv vill Almega, i Almedalen, fortsätta att stärka tjänsteföretagens röst och vara ledande i utvecklingen av den svenska arbetsmarknadsmodellen. I år ordnar vi och våra medlemsförbund tillsammans ett trettiotal aktiviteter på innergården Hästgatan 10 i Visby.

- I år samlar vi Almega och Almegas förbund på en och samma plats under temat ”Vårt nya Näringsliv”. Under tre dagar skapar vi en mötesplats för våra medlemsföretag, politiker och fackliga motparter mitt i centrala Visby. Här kommer vi att spegla tjänstesektorns viktiga roll men också uppmärksamma de utmaningar våra medlemsföretag står inför. Vi hoppas att så många som möjligt kommer förbi och tar del av vårt rika utbud av aktiviteter, säger Anna-Karin Hatt vd Almega.

Almega inleder Almedalsveckan med ett sommarmingel i trädgården på Hästgatan 10. Almegas vd Anna-Karin Hatt kommer samtala med näringsminister Mikael Damberg. Samtalet leds av journalisten Martin Wicklin.

Nytt för i år är våra Morgontankar. En intressant och aktuell person kåserar om ett angeläget ämne. Ett tankeväckande, roligt eller kanske irriterande medskick inför dagens händelser. Morgontänkare är Kerstin Brunnberg, Kent Wisti och Milad Mohammadi.

En annan nyhet är lunchpanelen It’s a wrap. Tre profiler samtalar, över en lunchwrap, om och kommenterar vad som hänt i Visby det senaste dygnet. Hur var gårdagens politiska tal? Vad pratar alla om? Vem trendar Almedalen? Vem borde synas mer? Och finns det någon fråga vi helt glömt bort? I panelen hittar vi Sakine Madon, Staffan Dopping, Martin Wicklin, Ursula Berge och Ulrica Schenström.

Från söndag den 2 juli till och med onsdag den 5 juli fyller vi vår trädgård med bland annat seminarier, mingel, filosofiska morgonbetraktelser, korsförhör av direktörer, lunchpaneler och mycket, mycket mer.

Här hittar ni hela programmet.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.