Almegas konjunkturprognos: Kompetensbristen alltmer akut

Sveriges export och BNP bedöms visa noll tillväxt i år och inbromsningen på arbetsmarknaden blir markant. Trots detta är ett av de största hoten mot svensk tillväxt brist på arbetskraft – med rätt kompetens. För att förklara detta gör Almega en djupare analys av den förändrade sammansättningen av arbetskraften i svensk ekonomi under de senaste 20 åren.

Prognos 2012

• Arbetslösheten stiger, från 7,5 procent 2011 till 7,8 procent 2012
  • BNP-tillväxten revideras ned, från 0,9 till 0 procent för 2012
  • Reporäntan sänks från 1,5 procent till 1,25 procent under året.
  • Exporten av varor sjunker med 0,5 procent, exporten av tjänster stiger med 1 procent.

De dystra utsikterna bygger bland annat på fallande produktion inom euroområdet, en av Sveriges viktigaste exportmarknader. Utebliven stimulans från finans- och penningpolitiken bidrar också, liksom historiskt låga industriinvesteringar innan och under finanskrisen. Frågan är när Sverige ska lyckas återhämta och förnya den produktionskapacitet som behövs, det vill säga för att kunna återvinna den högre nivå på produktionen som Sverige tidigare haft vid fullt resursutnyttjande med befintliga produktionsfaktorer.

Brist i kompetensförsörjningen
Tjänstesektorn blir alltmer kunskapsintensiv och andelen högskoleutbildade växer snabbt i företagen. Denna utveckling skapar problem för företagens kompetensförsörjning, vilket kommer att hålla tillbaka Sveriges tillväxt under de närmaste åren, både vad gäller jobb och produktion. För att återvinna den starka tillväxtpotential Sverige haft, krävs ett uppsving för investeringar i utökad produktionskapacitet, inte minst vad gäller tillgången på högkvalificerad arbetskraft.

Internationellt
Almega utgår nu från en betydligt svagare, till och med fallande, produktion inom euroområdet under 2012. Osäkerheten om krishanteringen i de värst skuldtyngda länderna hänger kvar tillsammans med flera andra frågetecken. Återhämtningen fortgår i USA, men går ovanligt trögt. Den bygger i hög grad på den fortsatt expansiva penningpolitiken, men man dras även i USA med problematiska matchningsproblem på arbetsmarknaden. Tillväxten i Kina fortsätter att sticka ut med starka tal. Almega räknar med att Kinas BNP-tillväxt kommer att ligga på över 8 procent i år. Ett ökat fokus på inhemsk konsumtion blir är gynnsamt för Kinas tjänsteföretag, inklusive handel. Det gynnar även Sveriges export till Kina.

Hushållen försiktigt positiva
De svenska hushållen har blivit lite mer positiva i början av året, och i mars räknade mindre än hälften av hushållen med att arbetslösheten kommer att öka under året. Samtidigt bedömer man att risken för att själv bli arbetslös fortfarande är något större än normalt. Inbromsningen på arbetsmarknaden som väntas fortsätta kommer sannolikt hålla tillbaka hushållens konsumtion i år.

Förändringar i arbetskraften
Industrins sysselsättning har minskat med 74 000 jobb räknat från början av 1990-talet samtidigt som tjänstesektorns jobb blivit 600 000 fler. Andelen anställda inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn inklusive offentligt anställda uppgår nu till 48 procent av det totala antalet anställda i hela ekonomin. Andelen anställda med högskoleutbildning från tre år och har ökat från 13 procent 1993 till 24 procent 2010. I konjunkturprognosen görs en fördjupning om behovet av utbildning i olika branscher. Värt att notera är att den högutbildade personalen bidragit till ökad sysselsättning inom samtliga sektorer.

För mer information:

• lena hagman
  • konjunktur
  • företagsutveckling

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.

David Wästberg

Opinion och påverkan 08-762 68 59