Almegas nya hemservicerapport: 19 september ödesdag för branschen

- Den 19 september är hemservicebranschens ödesdag. Sällan har en hel bransch stått inför en situation där tusentals anställda och företagare genom utslag i allmänt val får veta om de kan fortsätta att utvecklas eller bli arbetslösa, säger Ulf Lindberg, Almegas näringspolitiska chef.

- Vår nya rapport om hemservicebranschen visar att efterfrågan ökar stabilt. Över 200 000 personer har köpt hushållsnära tjänster sedan den 1 juli 2009. Det är en ökning med över 100 procent i jämförelse med 2008. Det tillkommer 20 000 nya kunder varje månad och svenskarna köper hushållsnära tjänster för närmare 190 miljoner kronor i månaden.

- Rapporten visar att konsumtionen nu ökar mest bland låginkomsttagare, hyresrättsboende, i singelhushåll samt i de yngre och i de äldsta åldersgrupperna.

- Oron bland företagare, konsumenter och anställda stiger nu påtagligt. Om RUT-avdraget avskaffas efter valet bedömer branschen att de får säga upp hälften av sin personal och att var tionde företag får lägga ned.

Ulf Lindberg medverkade i ett seminarium om RUT-avdraget i Almedalen på tisdagen anordnat av Almega, hemservicebranschen och Svenskt Näringsliv. Almegas nya rapport om attityder och fakta kring hushållsnära tjänster som presenterades i Visby är en uppföljning till den från februari som fick stor uppmärksamhet. Rapporten innehåller aktuell statistik för juni månad, byggd på uppgifter från Skatteverket.

- Med närmare 11 000 sysselsatta är branschen en samhällsekonomisk vinst eftersom de ökande intäkterna till statskassan överstiger kostnaden, säger Ulf Lindberg.

För mer information:

Ulf Lindberg
Näringspolitisk chef
Tel: 08 762 69 51

Johan Huldt
Branschanalytiker

David Nyström
Presschef

• 19 september
  • företagsutveckling
  • val
  • rut-avdrag
  • hemservicebranschen
  • hushållsnära tjänster
  • ulf lindberg
  • tjänstesektorns utveckling
  • tjänstesektorn

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.