Anna Karin Hatt, om utgången i presidentvalet i USA

- Jag och Almega ser med oro på valresultatet i USA och att Trump nu ser ut att bli USA:s näste president. Trumps politik med hot om stängda gränser och protektionism oroar på många områden, inte minst inom handelspolitiken. Sverige är, liksom övriga världen, beroende av handel och frihandel och de ömsesidiga band det skapar mellan länder.

- I de internationella förhandlingarna är det viktigt att ha en konstruktiv samtalspartner i USA, något som riskerar att bli svårt med Trump som president. Risken är att Trumps protektionism kommer att hota det värdefulla internationella kunskapsutbytet, både inom akademien och i företagsvärlden, som är nödvändigt för att vi gemensamt ska klara av de stora globala samhällsutmaningarna, avslutar Anna-Karin Hatt, vd Almega.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.