Avtal klart för tidskriftsjournalister

Efter att de strandade förhandlingarna mellan Medie- och Informationsarbetsgivarna, MIA och SJF återupptagits i måndags träffade parterna idag ett treårsavtal med en lönenivå på 6,8%. Avtalet berör ca 700 journalister inom tidskriftsbranschen. - Det ligger alltid ett värde i att göra upp av egen kraft. Vi är glada över att SJF, trots allt vapenskrammel, tog sitt förnuft till fånga och kom tillbaka till förhandlingsbordet, säger Charlott Richardson, förbundsdirektör för MIA. Detta resulterade i att vi nu kunnat teckna ett treårigt avtal för de journalister som verkar i tidskriftsbranschen. - Vi är nöjda med lönenivån 6,8 %, som ligger i linje med övriga avtal i mediebranschen och att den för oss så viktiga frågan om tolkning av begreppet ”tillräckliga kvalifikationer” och dess tillämpning på tidskriftsområdet ska lösas i särskild ordning under avtalsperioden, avslutar Charlott Richardson. För mer information kontakta: Charlott Richardson, förbundsdirektör, 070-382 70 33 Hans O Andersson, förhandlingschef, 070-319 70 36 Medie- och Informationsarbetsgivarna (MIA) är en arbetsgivarorganisation för medie- och informationsföretag. MIA har ca 400 medlemsföretag med drygt 10 000 anställda.