Stor potential för export av barnomsorg

EU-projektet EU2020 siktar på att 75 procent av Europas kvinnor ska finnas på arbetsmarknaden till år 2020. Då detta kräver en stark och väl fungerande barnomsorg finns här en enorm exportpotential för Sverige. Värdet på barnomsorgen i Europa beräknas till 137 miljarder euro.

Det framkom under seminariet ”Svensk barnsomsorg – en förutsättning för tillväxt i Europa” som arrangerades idag av Almega.

-  Europa kan inte fortsätta att ha världens mest utbildade hemmafruar, och det kan svenska förskoleföretag se till att förändra, sade EU-minister Birgitta Ohlsson som medverkade i seminariet.

Hon förklarade att en bristande barnomsorg i många av EU:s medlemsländer lägger hinder för många kvinnor att delta fullt ut i arbetslivet. Något som skapar ojämställdhet och bromsar den ekonomiska tillväxten i Europa. Birgitta Ohlsson framhöll att EU-kommissionen nu pekar ut en utbyggd barnomsorg som en nyckelfråga i detta sammanhang.

Vid seminariet presenterades en ny rapport, skriven av nationalekonomen Mikael Elinder på uppdrag av Almega. Rapporten visar bland annat att marknadsvärdet för barnomsorgen i EU beräknas till 137 miljarder Euro.

Rapporten visar också att svenska förskoleföretag nu har en god möjlighet att expandera internationellt och exportera barnomsorgstjänster. Svenska förskolor har utvecklat unika pedagogiska och organisatoriska modeller som det kommer att råda stor efterfrågan på i många europeiska länder.

- Svenska förskoleföretag har nått position som är väldigt gynnsam för en internationell expansion, berättade Ulf Lindberg, näringspolitisk chef på Almega.

För mer information:

www.almega.se

Ulf Lindberg
näringspolitisk chef Almega
tel. 08-76269 51
mobil. 070-345 69 51

Cecilia Malmström
pressinformatör
tel. 08-762 68 95
mobil. 070-345 68 95

• ulf lindberg
  • birgitta ohlsson
  • barnomsorg
  • export
  • tjänsteexport

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.