Första avtalet klart

Tandhygienisterna har tecknat avtalsrörelsens första avtal. Avtalet är sifferlöst och kan tidigast omförhandlas om tre år. Det sifferlösa avtalet innebär att lönen sätts individuellt utifrån respektive företags förutsättningar, och hur individen har bidragit till företagets utveckling. Sifferlösa avtal hör framtiden till eftersom de ekonomiska förutsättningarna mellan branscherna inom tjänstesektorn är olika. Förhållandena mellan företag inom samma bransch är också olika. Lönebildningen måste därför hanteras på företagsnivån och lönesättningen ska vara individuell. Det är Vårdföretagarna som tecknat avtal med SRAT som organiserar de cirka 1 000 privata tandhygienisterna. Avtalet blev klart sent i fredags och och gäller från och med 1 januari 2007. I avtalet konstateras att parternas gemensamma uppfattning är att ökad lönsamhet, produktivitet och utvecklingskraft i företagen är avgörande förutsättningar för ökad konkurrenskraft och tillväxt. Därigenom skapas bättre förutsättningar för tandhygienisternas löneutveckling i företaget. En framtidsbransch Vård- och omsorgssektorn ses av många som en framtidsbransch. Exempelvis menar Nutek att speciellt vård och omsorg skulle kunna bli en svensk framtidsbransch och tillväxtmotor med betydelse för både nationell och regional tillväxt. Därför driver nu Almega och Nutek det gemensamma projektet "Vård och omsorg - en framtidsbransch". http://www.nutek.se/framtidensnaringsliv För mer information: http://www.almega.se/press http://www.vardforetagarna.se Ari Kirvesniemi förbundsdirektör tel. 08-762 69 99 mobil. 070-345 69 99 Anders Broberg presschef tel. 08-762 68 59 mobil. 070-345 68 59 Almega är tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation med cirka 8 600 medlemsföretag med sammanlagt 350 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska service- och tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. 2006 blev Almega utsedd till Årets Lobbyist.