Friskoleavtal klart mellan Almega Tjänsteföretagen och Kommunal

På fredagen blev ett nytt kollektivavtal klart mellan Almega Tjänsteföretagen och Kommunal, för c:a 640 friskoleföretag. Inom hela avtalsområdet finns c:a 28 000 anställda, varav c:a 10 000 tillhör Kommunals medlemsgrupper.

Avtalet ger Kommunals medlemmar 1 700 kr på 38 månader och löper från den 1 september 2013 till den 31 oktober 2016.

– Vi är mycket nöjda med avtalet då det ligger i nivå med vad som överenskommits på övriga arbetsmarknaden under 2013, säger Linn Bentley, avtalsansvarig på Almega Tjänsteföretagen. Vi har fått ordentliga förändringar i arbetstidsbestämmelser som ger arbetsgivare större flexibilitet vid schemaläggning.

Sedan tidigare i år har Almega Tjänsteföretagen ett tillsvidareavtal med Vision. Förhandlingarna med Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund återupptas i mitten på augusti.

För mer information, kontakta:
Linn Bentley, avtalsansvarig Almega Tjänsteföretagen, tel. 08-762 70 31.

• Skola

• avtal 2013
  • avtal 13
  • avtal13
  • friskola
  • almega tjänsteföretagen

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.