Jämställdhet ger lönsamma företag

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2006 15:23 CEST

Imorgon onsdag presenterar Svensk Teknik och Design (STD) rapporten "Så kan företagen nyttja sin fulla potential - Jämn fördelning mellan kvinnor och män som konkurrensmedel" skriven av Handelns Utredningsinstitut (HUI).

Några av de frågeställningar som tas upp är: vad ligger bakom högre lönsamhet hos jämställda företag, vad hindrar ökad jämställdhet, och hur upplever företagens medarbetare jämställdheten?

Tid: onsdag 5 april 2006, kl. 09.30
Plats: Almega caféet, Blasieholmsgatan 5, Stockholm

Vid presentationen medverkar:
Lise Langseth, chef för Svensk Teknik och Design, bransch- och arbetsgivarorganisation för svenska konsultföretag med inriktning på teknik och design Malin Blank, Handelns Utredningsinstitut Håkan Blom, ordförande för Svensk Teknik och Design, och vd för Tyréns Eva Nygren, vd Sweco FFNS

För mer information:

Lise Langseth
chef för Svensk Teknik och Design
tel. 08-762 69 07
mobil. 070-345 69 07

Anders Broberg
presschef Almega
tel. 08-762 68 59
mobil. 070-345 68 59

STD Svensk Teknik och Design är bransch- och arbetsgivarorganisationen för arkitekt-, teknikkonsult- och industrikonsultföretag. Verksamheten inriktas på företagens kärnfrågor - synlighet, affärsavtal, löne- och anställningsvillkor samt kompetensutveckling och förnyelse. Svensk Teknik och Design har drygt 800 medlemsföretag med ca 22 000 anställda. STD ingår i Almega, som representerar ett 60-tal branscher och i tjänstesektorn är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv.

Almega har cirka 8 600 medlemsföretag med sammanlagt 350 000 anställda inom ett 60-tal branscher inom den svenska service- och tjänstenäringen.