Kommentar till C-förslag om slopad arbetsgivaravgift

-Centerpartiets förslag om att ta bort arbetsgivaravgiften under två år för de som aldrig haft ett jobb är ett mycket intressant förslag. Det är inte sällan i tjänsteföretagen som den här gruppen får just sitt första jobb. Sänkta kostnader för att anställa kommer leda till fler jobb, också för de med kort utbildning, säger Anna-Karin Hatt VD för Almega.

-Det som är bra för företagen är också bra för jobben i Sverige. Förslaget från Centerpartiet går i rätt riktning. Det är genom att sänka företagens kostnader och göra det enklare att anställa som det kan skapas fler jobb, säger Anna-Karin Hatt

I Almegas 11.000 medlemsföretag finns idag cirka 545.000 anställda och 45 procent av Sveriges totala sysselsättning finns idag inom den privata tjänstenäringen. Tjänsteföretagen har länge efterlyst enklare regler och lägre kostnader för att kunna fortsätta växa och skapa fler jobb.

-Nyckeln till framgångsrik integration stavas jobb. Det är genom att få sitt första jobb som en nyanländ har möjlighet att skapa ett nytt liv i Sverige. Att kunna lämna ett bidragsberoende för att kunna försörja sig själv. Men då krävs det att det finns jobb att gå till. 4 av 5 nya jobb skapas inom tjänsteföretagen vilket innebär att tjänsteföretagen är Sveriges jobbmotor. Men potentialen är större än så. Reformer som sänker kostnaden för att anställa kommer leda till fler nya jobb, säger Anna-Karin Hatt.

Anna-Karin Hatt finns tillgänglig för media i Visby.

Presskontakt:

Ingrid Hedenvind Brask tel: 070 400 35 09

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.