Nio av tio svenskar vill välja vårdgivare

- Samtidigt som olika krafter vill begränsa medborgarnas möjlighet att välja vård- och omsorgsgivare, visar en ny opinionsundersökning att nästan nio av tio svenskar vill kunna välja. Det säger Gösta Jedberger, Vårdföretagarnas ordförande, i en kommentar till den Skopundersökning som idag presenteras i samband med ett seminarium i Almedalen i Visby. - 89 procent av svenskarna tycker att det är ganska eller mycket viktigt att få välja vårdgivare inom äldreomsorgen. När det gäller sjukhusvård är det 88 procent som svarar att det är ganska eller mycket viktigt att få välja. Sett till partisympatier är det bland moderata och miljöpartistiska sympatisörer som störst andel svarar att valfrihet inom vård och omsorg är mycket viktigt. - För två veckor sedan väcktes åter förslag om att förbjuda vinstsyftande företag att bedriva sjukvård. Regeringen och dess samarbetspartier vill därmed begränsa medborgarnas frihet att välja vård – men åtminstone miljöpartiet saknar stöd bland en majoritet av sina väljare för en sådan begränsning. - Den ideologiskt färgade häxjakten på vinstsyftande vård- och omsorgsgivare måste upphöra. Utan privata alternativ kommer valfriheten att kringskäras kraftigt. Det är uppenbarligen ingenting som svenska folket vill se, avslutar Gösta Jedberger. Den 9 juli kl 15:00 är du välkommen till Vårdföretagarnas seminarium i Visby Hotells trädgård. För ytterligare information: Gösta Jedberger, 070-595 03 44 För beställning av opinionsundersökningen: Eva-Karin Anderman, 070- 345 68 91 Omkring 1 800 privata vård- och omsorgsföretag i Sverige är anslutna till Vårdföretagarna. Tillsammans har de cirka 39 000 årsanställda. Många drivs som småföretag med bara några få medarbetare.