Ny kampanj från Almega - #hejfacket

Att Almega skulle vara emot en låglönesatsning i årets avtalsrörelse, som vissa fackliga förbund hävdar, stämmer inte. Det vill Almega visa genom kampanjen #hejfacket, med en förhoppning att konflikten ska lösas vid förhandlingsbordet.

- Med #hejfacket vill vi uppmana facken att föra en konstruktiv dialog med oss istället för att låtsas som att vi skulle vara motståndare till något vi i själva verket accepterar. Det vinner ingen på, i synnerhet inte fackens medlemmar, säger Almegas kommunikationschef Cecilia Wassaether.

Kampanjen sjösätts idag på sociala Medier och syftar till att visa att Almega respekterar spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden.

De senaste dagarna har flera fackförbund varslat om konflikt med arbetsgivarorganisationen Almega och dess avtalsområden. Bland annat har Fastighetsanställdas förbund och Seko hotat med strejk – något som kan lamslå både fordonsindustrin och kollektivtrafiken. Konflikten bottnar enligt fackförbunden i att Almega skulle vara motståndare till låglönesatsningar, något som tillbakavisas av Almegas vd Anna-Karin Hatt.

- Vi kan mycket väl acceptera en låglönesatsning, men den måste naturligtvis rymmas inom ramen för det märke som industrin satt för årets avtalsrörelse, och respektera den märkessättningsmodell vi haft för svenska avtalsrörelser sedan 1990-talet, säger Anna-Karin Hatt.

Sedan 90-talet har arbetsmarknadens parter enats om det så kallade märket. Principen är enkel - den internationella konkurrensutsatta sektorn enas om taket för kostnadsökningarna, som övriga sektorer därefter ska följa. Genom minskad inflation, höjda reallöner och stärkt konkurrenskraft har märket visat sig tjäna Sverige mycket väl.

I årets avtalsrörelse kom industrins parter överens om att märket är 6,5 procent under en treårsperiod och att eventuella låglönesatsningar ska räknas av mot den kostnadsramen. Flera andra fackförbund har följ efter, bland annat har Handels, Pappers och Hotell- och Restaurangfacket tecknat avtal inom de fastlagda ramarna.

Läs mer här

Presskontakt:

Almegas Pressjour: 08-551 14065

• tjänstesektorns utveckling
  • #hejfacket

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.