Ny rapport: Så mycket mer krävs av kommuner och landsting om Reepalu-utredningen genomförs

Sveriges befolkning väntas växa snabbt och Ilmar Reepalus välfärdsutredning bedöms hota upp till 80 procent av välfärdsföretagen, enligt revisionsbyrån PWC.

Det innebär dramatiskt ökade krav på kommuner och landstings välfärdskapacitet, visar en detaljerad rapport som Almega släpper onsdag 28:e juni.

Ilmar Reepalus välfärdsutredning innehåller inte någon konsekvensanalys som visar effekterna av det snäva vinsttak som föreslagits.

Därför har Almega tagit fram en egen konsekvensanalys som redovisar det ökade behovet av skolplatser, läkarbesök och övrig omsorg i samtliga län fram till år 2020 givet att Reepalu-utredningen genomförs och befolkningen växer i enlighet med SCB:s prognos.

Rapporten släpps 28:e juni klockan 09:30 av Anna-Karin Hatt, vd, och Ulf Lindberg, näringspolitisk chef.

Plats: Sturegatan 11, Stockholm.

Lokal: Falsterbo (bottenplan).

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Ingrid Hedenvind Brask

Presschef Media +46 (0)70 400 35 09