Nytt förbund till Transportföretagen

Medlemsföretagen inom Säkerhetsföretagens styrelse har fattat ett inriktningsbeslut om ett byte till Transportföretagen. Bytet sker under 2017.

- Beslutet grundar sig på att Säkerhetsföretagen gör en samlad bedömning att branschutvecklingen och de gemensamma arbetsgivarfrågorna liknar dem inom Transportföretagen. Säkerhetsföretagen representerar i dagsläget ca 18 000 anställda, varav ca 16 500 personer organiseras av Svenska Transportarbetarförbundet, säger Joachim Källsholm, ordförande Säkerhetsföretagen.

- Självklart respekterar vi bedömningen som Säkerhetsföretagen gör. Det är inte ovanligt att det sker byten av förbund inom Svenskt Näringsliv, säger Anna-Karin Hatt förbundsdirektör Almega tjänstefrbunden.

- Vi välkomnar Säkerhetsföretagen till oss och ser fram emot vårt samarbete, säger Mattias Dahl vd Transportföretagen.

Presskontakt:Ingrid Hedenvind-Brask, presschef Almega
Tel: 070 400 35´09

• Tjänster, konsult, service

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.