Nytt royaltyavtal ger mer svenskt i TV

Medie & Informationsarbetsgivarna och Teaterförbundet har nu träffat ett nytt royaltyavtal för film- och programproducenter som leder till mer svenskt i TV och ökade intäkter för de medverkande. Medie & Informationsarbetsgivarna, MIA, och Teaterförbundet har nu träffat ett nytt upphovsrättsavtal anpassat till dagens och morgondagens mediesituation. Det nya avtalet är teknikneutralt och tar därmed hänsyn till att filmer, program och andra inspelade verk distribueras genom fler kanaler och tekniska plattformar än tidigare. - Det är oerhört glädjande att vi fått ett modernt avtal som speglar och bejakar den snabba utvecklingen i media. Det är ett stort steg för hela film- och TV-branschen. Att vi lyckats nå ett helt nytt avtal trots svåra avvägningar beror på att vi och Teaterförbundet gått in i förhandlingarna med samma grundsyn - vi vill skapa förutsättningar för mer svenskt i alla kanaler, TV, biografer, DVD och alla de nya distributionsformer som växer fram, säger Lennart Wiklund, ordförande i MIA. Mer svenskt drama Avtalet innehåller också regler som ska stimulera reprisering av svenskt drama och annan programproduktion i såväl traditionella tv-kanaler som i nya plattformar - något som tidigare, på grund av höga reprisersättningar, varit i det närmsta obefintligt. - Genom att det nya systemet tar hänsyn till kanalens tittartidsandel, när på dygnet och när på året som en film eller ett program sänds, räknar tv-kanalerna med att öka repriseringen. Detta gör att tittarna kommer att få möjlighet att se mer svenskproducerat i TV, och att de medverkande får ökade royaltyintäkter, säger Charlott Richardson, förbundsdirektör i MIA. För mer information: http://www.almega.se/press Charlott Richardson förbundsdirektör MIA tel. 08-762 70 33 mobil. 070-382 70 33 Lennart Wiklund ordförande MIA tel. 08-736 43 99 mobil. 070-526 98 06 Antje Dedering förhandlare tel. 08-762 70 32 mobil. 070-382 70 32 Anders Broberg presschef tel. 08-762 68 59 mobil. 070-345 68 59 Medie & Informationsarbetgivarna, MIA, har cirka 400 medlemsföretag med drygt 10 000 anställda. Bland medlemmarna återfinns bok- och tidskriftsförlag, tv- och radioföretag, tv-spelsproducenter, PR- och kommunikationsföretag, annons- och reklambyråer, biografer, film-, TV- och videoproducenter, filmdistributörer samt skivproducenter. MIA ingår i Almega som är tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation med cirka 8 600 medlemsföretag med sammanlagt 350 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska service- och tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. 2006 blev Almega utsedd till Årets Lobbyist.