Pressinbjudan: IT idag - grunden för Sveriges framtid

Välkommen till Visby innergård tisdagen den 6 juli kl 15:00. Det är nu vi avgör om Sverige ska behålla sin position som ledande IT-nation. Almega ITA bjuder in till diskussion om hur vi ska utveckla förutsättningarna för branschen och därmed också arbetstillfällena. Medverkande är: Ylva Hambraeus-Björling, VD för branschorganisationen IT-Företagen kommer att prata om IT-Sverige, hur vi ligger till idag och vad som krävs för att vi ska upp till toppen igen, med inriktning på den kompetensbrist branschen kommer att känna av inom kort om inte fler söker sig till IT-relaterade utbildingar. Roger Lindqvist, lärare på Växjö universitet, pratar om den kommande bristen av IT-kompetens och vad som krävs för att vi inte ska hamna där samt presenterar Välj IT-kampanjen. Karin Åkerblom, representant för nätverket Transfer, presenterar projektet TransferTeknik som ett exempel till på vad som görs för att få fler ungdomar att välja IT-yrken För frågor kontakta: Karin Stenberg, Almega ITA 070 345 69 96 Karin Ryderman, pressansvarig 070 398 75 81 Välkommen!

• Gotland