Pressinbjudan: Myter och fakta om den privat bedrivna vården

Välkommen på pressträff kl. 11:30 i Visby Hotells trädgård i Vårdföretagarnas tält. Vårdföretagarna inom Almega presenterar rapporten ”Myter och fakta” som redovisar fakta om privat bedriven vård och omsorg samt resultatet från en ny Skopundersökning om svenska folkets uppfattning om myter kring privat vård och omsorg. ”Myterna sprids för att dölja att de privata vårdgivarna ger vård och omsorg på samma villkor, till samma avgift och med lika hög eller högre kvalitet som landsting och kommuner. Flera undersökningar visar dessutom att patienterna är mer nöjda med privat bedriven än offentlig vård och att personalen trivs bättre” säger Ari Kirvesniemi, Vårdföretagarnas förbundsdirektör. För ytterligare information: Förbundsdirektör Ari Kirvesniemi 070-34569 99 eller Eva-Karin Anderman 070-3456891 Omkring 1 800 privata vård- och omsorgsföretag i Sverige är anslutna till Vårdföretagarna. Tillsammans har de cirka 39 000 årsanställda. Många drivs som småföretag med bara några få medarbetare.