Sekos ombudsman polisanmäld för olaga intrång

I samband med att strejkande medlemmar från fackförbundet Seko under måndagen protesterade vid Waxholm III upprättades en polisanmälan gällande olaga intrång mot Seko:s ombudsman. Ytterligare en anmälan upprättades mot en av Seko:s förtroendevalda gällande olaga hot och olaga intrång.

Waxholm III var igår kväll bokad av ett företag för en middagskryssning. I samband med att fartyget skulle lägga ut från kaj anlände ca 25 personer till för att protestera. De flesta var klädda i gula västar anförda av Sekos ombudsman.

De strejkande försökte via landgången ta sig ombord på Waxholm III. Båtens befälhavare beordrade dem att gå tillbaka i land. Några personer trotsade befälhavarens order och tog sig ändå om bord på fartyget. Seko:s ombudsman var en av dem.

Befälhavaren valde att kontakta polisen som anlände till platsen och tog upp en anmälan mot Seko:s ombudsman gällande olaga intrång och ytterligare en anmälan mot en facklig förtroendeman från Seko rörande olaga intrång och olaga hot.

– Seko har all rätt i världen att ta ut sina medlemmar i strejk. Det respekterar vi. Däremot bestämmer inte Seko över andra som valt att inte vara med i deras förening. Företagare är självklart i sin fulla rätt att försöka fortsätta sin verksamhet och minimera skadorna av fackets konfliktåtgärder. Jag är förvånad och detta är uppträdanden som är ovärdiga en svensk fackförening.

När fartygets besättning senare på kvällen lämnade fartyget möttes de av glåpord från den numera polisanmälde facklige förtroendemannen. Senare på kvällen kastades ett stort antal ägg på fartyget.

För mer information:

Stefan Koskinen
förbundsdirektör Almega Tjänsteföretagen
tfn: 073-984 81 45

• olaga intrång
  • olaga hot
  • sekostrejk
  • seko
  • skärgårdstrafik
  • skärgårdsbåt
  • skärgårdstrafiken
  • strejk

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt10 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

David Wästberg

Opinion och påverkan 08-762 68 59