Seminarium om de svenska värdeskaparna – framtidsutmaningar för näringsliv och politik

En kommande rapport från Almega ställer många invanda föreställningar om den svenska ekonomin på huvudet. Bland annat konstateras att tjänster utgör 60 procent av Sveriges export, att 75 procent av de totalt sysselsatta i Sverige arbetar med tjänster, samt att över 80 procent av alla nya jobb de senaste 20 åren har skapats i tjänstesektorn. Detta diskuteras på ett seminarium den 17 februari.

De nya uppgifterna om vad som skapar jobb och välstånd i Sverige innebär att samhället ställs inför ett antal framtidsutmaningar. Vilka konsekvenser får det för svenskt företagande och näringsliv? För att resonera om detta arrangerar Almega ett seminarium med kvalificerade företrädare för näringslivet och politiken, dit medierepresentanter hälsas välkomna.

Datum och tid: Onsdag den 17 februari kl. 09.00-10.30. Kaffe och smörgås serveras från 08.30.
Plats: Almega, Sturegatan 11, Stockholm.

Seminariet är kostnadsfritt.

Inledning (Anna-Karin Hatt, vd Almega)
De svenska värdeskaparna – tjänster i huvudrollen (Linnea Kvist, ekonomisk analytiker Almega)
Vilka utmaningar möter företagen? (Johan Rittner, vd IBM Sverige och Christer Wallberg, vd Tacton)

Debatt mellan Eva Lindström, statssekreterare Näringsdepartementet och Erik Ullenhag, ekonomisk-politisk talesperson Liberalerna.

Moderator: Håkan Eriksson, Almega.

Anmälan via www.almega.se