Sundsvall: Hur får vi fler ungdomar i arbete

Ungdomsarbetslösheten är ett stort problem, i åldern 15 – 24 är det drygt 110 000 registrerade arbetssökande. Samtidigt har arbetsgivarna svårt att hitta rätt personal beroende på att kompetensen som efterfrågas inte är den som ungdomar erbjuder. Kostnaden att anställa ung och oprövad arbetskraft blir ett hinder för företagen att växa och därmed ge ungdomar arbete.

Hur ser företagen och politiken på dessa frågor? Hur får vi fler ungdomar i arbete och hur kan företagen behålla dem som redan fått ett arbete?

Välkommen till ett samtal med företagare och politiker.

Datum: Fredag den 17 april 2015
Tid: Frukost serveras från 08:00. Samtalet börjar kl 08:30 och pågår till 09:30
Plats: Svenskt Näringslivs lokaler, Torggatan 4 i Sundsvall

Kom och möt riksdagsledamoten Ingmar Nilsson (s) och oppositionsrådet Jörgen Berglund (m) samt flera av Almegas medlemsföretag.

Maria Dahlbäck
Almega
tfn: 0910-78 29 04

David Wästberg
Presschef Almega
tfn: 070-345 68 59

• arbetslöshet
  • ungdomsarbetslöshet

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt10 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

David Wästberg

Opinion och påverkan 08-762 68 59