Sympatiåtgärder hotar svenska modellen

-  Fastighetsanställda förbund hotar hela den svenska modellen genom att ta ut företag med fredsplikt i konflikt. Detta ställer verkligen lagstiftningen om sympatiåtgärder på sin spets, säger Jonas Milton, vd Almega, med anledning av Fastighets agerande på städ- och fönsterputsområdena.

Den 24 september aktiverades Fastighets konfliktvarsel mot Almegas företag inom området Fönsterputsning och andra serviceföretag. Nu trappar Fastighets upp med varsel om  total arbetsnedläggelse och blockad på tre fönsterputsföretag men också mot en helt annan bransch, städföretagen, som för bara tre månader sedan tecknat ett tvååriga avtal med Fastighets – med löfte om att fredsplikt skulle gälla. Varslet drabbar sålunda företag som inte har med förhandlingarna att göra och än mindre kan påverka utfallet. Sympativarslet väntas få stora konsekvenser på flera stora industrier som AstraZeneca, Boliden Rönnskärsverken, AkzoNobel och Billeruds pappersbruk i Skärblacka.

Bakgrunden till konflikten är att Fastighets kräver att fönsterputsföretagen inte längre ska få utföra traditionell städning på avtalsområdet. Almega har gått med på att föra in en begränsningsregel avseende städning, men detta har avvisats av Fastighets.

- Att ta bort möjligheten till städning helt och hållet skulle innebära en oacceptabel inskränkning i företagens möjligheter att bedriva sin verksamhet, kommenterar Örjan Lenard, Förbundsdirektör i Almega.

- Det handlar om 32 småföretag som i minst 20 års tid utfört städarbete i begränsad omfattning. Varslet saknar proportioner, och de företag som drabbas hårdast – städföretagen – inte ens är part i förhandlingarna.  Sverige är ett av få länder som tillåter sympatiåtgärder, och det kan inte vara meningen att den möjligheten ska kunna användas så lättvindigt som i detta fall, säger Jonas Milton.

För mer information:

• kollektivavtal
  • jonas milton
  • avtal 2010

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.