Tillväxten bromsas av kompetensbrist

Almegas tjänsteindikator pekar mot fortsatt stark tillväxt under första kvartalet 2011. Men trots höga tillväxttal för sysselsättning och produktionstillväxt bromsas tillväxten onödigt mycket då företagen upplever stora svårigheter att hitta personal med rätt kompetens.

Almegas tjänsteindikatorn pekar mot att tillväxten i den privata tjänstesektorn kommer att ligga kring 5 procent under årets första kvartal, och därmed på ungefär samma ökningstakt som under helåret 2010. Tjänsteföretagen överlag räknar med en fortsatt stark efterfrågan under första kvartalet i år.

– Men tillväxten skulle kunna varit ännu högre, men tillväxten bromsas onödigt mycket av att företagen har svårt att genomföra nyrekryteringar.

Sysselsättningen i den privata tjänstesektorn väntas fortsätta öka under första kvartalet i år, men i något långsammare takt jämfört med det föregående kvartalet.

Samtidigt som efterfrågan på olika tjänster fortsätter att stiga har särskilt företag med en relativt stor andel högkvalificerad arbetskraft fått ökade svårigheter att hitta rätt kompetens på arbetsmarknaden för att kunna möta efterfrågan.

– Den långsammare ökningen av sysselsättningen beror till stor del på arbetskraftsbrist inom kunskapsintensiva branscher. Företagen hittar helt enkelt inte den personal de behöver för att kunna öka produktionen av högkvalificerade tjänster, säger Almegas chefsekonom Lena Hagman.

Produktionstillväxten kunde varit ännu högre om inte dessa flaskhalsar, i form av brist på personal funnits. Flaskhalsarna inom tjänstesektorn innebär även att produktivitetstillväxten hålls tillbaka i hela näringslivet.

Lena Hagman
chefekonom Almega
tel. 08-762 69 61
lena.hagman@almega.se

David Wästberg
presschef Almega
tel. 070-345 68 59
david.wastberg@almega.se

• företagsutveckling
  • konjunktur
  • konjunkturprognos
  • lena hagman
  • tjänsteindikatorn
  • tjänstesektorn
  • tjänstesektorns utveckling

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.