Utanförskapet på arbetsmarknaden kan minskas

Idag tisdag arrangeras seminariet "I arbetslinjens tjänst" då förslag presenteras om hur utanförskapet på arbetsmarknaden snabbare kan minskas. Talar gör bland annat arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin och Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund. Tid: tisdag 13 februari 2007, kl. 13.00-16.00 Plats: Summits konferenslokaler, Grev Turegatan 30, Stockholm Trots högkonjunktur befinner sig runt en miljon svenskar utanför den reguljära arbetsmarknaden. Utöver de samhällsekonomiska aspekterna på detta utanförskap finns ett stort mänskligt och socialt lidande. För att mer effektivt kunna bryta utanförskapet behöver dagens regelverk moderniseras och förbättras. Förslag på vilka förändringar som krävs presenteras vid seminariet. Programmet i sin helhet: Inledning, Jonas Milton, vd Almega Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin Hur kan vi medverka för att få fler i arbete? Anna-Karin Eklund, ordförande Vårdförbundet Vad kostar frånvaron för företagen och samhället? Ulf Johansson, Mälardalens högskola Hur många vill egentligen byta jobb men gör det inte? Henrik Bäckström, Arbetslivsinstitutet Samtal med företrädare från bemanningsföretagen, vårdföretagen, företagshälsovården, friskvården och utbildningsföretag om: Hur får vi in personer i arbete, hur håller vi kvar personer i arbete, hur får vi personer åter i arbete, och hur får vi personer till nytt arbete? Så kan utanförskapet minskas, Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Almega För mer information: http://www.almega.se/press Marie Silfverstolpe arbetsmiljöexpert tel. 08-762 69 53 mobil. 070-345 69 53 Anders Broberg presschef tel. 08-762 68 59 mobil. 070-345 68 59 Almega är tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation med cirka 8 600 medlemsföretag med sammanlagt 350 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska service- och tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. 2006 blev Almega utsedd till Årets Lobbyist.