Varannan svensk kan tänka sig att ta hjälp med tjänster i hemmet

53 procent av alla svenskar kan tänka sig att betala för att få hjälp med tjänster i hemmet, visar en ny SIFO-undersökning som gjordes i juni på uppdrag av Almega. Mest positivt inställda till hemservice är kvinnor över 65 år. -Detta visar att det s k RUT-avdraget (som syftar på renhållning, underhåll och tvätt) är både relevant och intressant, säger Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Almega. Fler och fler känner behov av stödtjänster i hemmet. Tyvärr är det få av oss som har råd att betala ”vitt” för dessa tjänster. Möjligheter till skatteavdrag för hemtjänster skulle hjälpa både de tjänsteföretagare som vill tillhandahålla vita hushållstjänster och de privatpersoner som behöver stöd i vardagen. Det visar om inte annat det system med skatteavdrag i Finland som fungerat sedan 1999. SIFO-undersökningen visar också att 27 procent av befolkningen tycker att det är acceptabelt att anlita svart arbetskraft. Andelen är lika stor bland arbetare, tjänstemän och egenföretagare. Ändå är den ”svarta” hemservicemarknaden mångdubbelt större än den vita, och idag finns tyvärr inga indikationer på en förändring. Människor har helt enkelt inte råd att betala ”vitt” för dessa tjänster. Vilka förändringar som behövs och vad de kan leda till diskuteras på Almegas seminarium i Wisby hotells trädgård den 7 juli kl 13.00. I diskussionen deltar bl a Anne Ludvigsson riksdagsledamot (s), Taija Härkki, forskare Elias-projektet Finland, Lotta Nilsson Hedström, riksdagsledamot (mp) och Åsa Keller,vd HomeMaid AB. SIFO-undersökningen om svenskars attityder till hemservice och rapporten Marknad för hemservice – gör Finlands sak till vår finns att läsa på www.almega.se/presservice. Kontakta oss för mer information: Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Almega, 070-345 69 51. Yvonne Gustavsson, Almega, 070-345 68 48 Almega har ca 8 700 medlemsföretag i sju förbund som tillsammans representerar ett 60-tal branscher inom tjänstesektorn. Medlemsföretagen har sammanlagt 350 000 anställda. Mer information om Almega och förbunden finns på www.almega.se under rubriken Vad är Almega.