En svensk uppstickare på de stora spelarnas plan

GazeNet är en streamingtjänst som lyfter HBTQ på ett helt nytt sätt än tidigare. GazeNet är en nöjesplattform där alla, oavsett läggning, ålder, kön, är välkomna. Katalogen och urvalet består av filmer, program och dokumentärer som alla är skapade ur ett HBTQ-perspektiv. Det finns inget politiskt i det GazeNet gör utan det ska vara underhållning hela vägen. Jimmy Sehlin är grundaren av tjänsten och visste redan i tidig ålder vad han skulle syssla med i sitt liv. Men att bli entreprenör fanns inte med i den planen. Just då.

Jimmy Sehlin kommer ursprungligen från Sundsvall och visste redan tidigt att han ville jobba inom TV-branschen. Han beskriver sig själv som målinriktad och berättar att han under sin gymnasietid gjorde ett specialarbete med ämnet TV och drömde om att en dag jobba på TV4. Drömmen slog in 1999 då Jimmy flyttade till Stockholm för att arbeta på TV4. Detta blev startskottet för Jimmys karriär inom kommersiell TV och kom att lägga grunden till det Jimmy gör idag.
─ Jag är ingen tekniker men jag alltid velat ha ett helhetsgrepp och förstå logiken så jag försökte lära mig så mycket som möjligt om allt kring TV. 1996 hade TV4 världens mest moderna TV-hus och hela världen kom för att se det, bland andra jättarna CNN och BCC. TV4 låg i frontlinjen väldigt länge och det var en spännande tid på TV4, berättar Jimmy.

En lucka på marknaden
På frågan om hur och varför GazeNet startades svarar Jimmy Sehlin att han såg en möjlighet 2013 då det inte fanns någon som representerade HBTQ-genren, trots att det producerades massor med material för just denna kategori. Det fanns innehåll, teknik och en stor målgrupp men ingen plattform för att nå ut med det. Jimmy menar på att HBTQ-gruppen är en målgrupp som gärna följer nya trender och tjänster och bör anses vara en köpstark målgrupp.
─ SVT play gick i bräschen för streaming på bred front här i Sverige och sedan kom HBO och Netflix och jag tänkte, tänk om det fanns en kanal som inte var bunden av kabelbolagen, berättar Jimmy.

Tidigare hade Jimmy åkt ner till Holland för att pitcha sina tjänster för ett kabelbolag vars gaykanal då sändes i Sverige via en svensk kabelleverantör. Jimmys tanke var då att han skulle bearbeta den svenska marknaden, ta fram lockande material och skapa en buzz men istället blev han kanalansvarig för Sverige-editionen av tv-kanalen. Tyvärr lyckades han inte få företaget att nappa på hans idé, fröet till GazeNet. Men skam den som ger sig, heter ett uttryck som Jimmy tog fasta vid och slutade som kanalansvarig till förmån för det frö han sått och som skulle komma att växa fram till en verklig affärsidé.

Startskottet till framtiden
Hösten 2015 flyttade Jimmy in på kontorshotellet The Park och startade upp det egna bolaget GazeNet. Beslutet togs dock inte helt utan tveksamhet då Jimmy aldrig tidigare drömt om att bli egen företagare utan alltid trivts bra med att jobba med frihet under ansvar. Men tveksamheterna skulle inte bli långvariga och idag ställer han sig frågan kring varför han inte tagit beslutet tidigare.
─ Jag behöver min frihet, vilket jag får trots att det är så vansinnigt mycket jobb. Numera sitter jag på oerhört många stolar och hanterar allt från att diskutera med den nordamerikanska marknaden om rättigheter och avtal till att agera kundtjänst, felsöka och hitta nya titlar. Men jag har helhetskoll, säger Jimmy med entusiasm i rösten.

Han berättar att entreprenörskapet kräver att man testar sina egna gränser, vågar pressa sig och ta nya vägar.
─ Det kräver en stor portion mod men på köpet har jag vuxit otroligt mycket under resan och lärt mig massor på vägen.

Mindre än ett år senare i juli 2016 lanserades slutligen tjänsten och detta i samband med Stockholm Pride.

På de stora spelarnas plan
Då GazeNet är helt unika i sin genre i Norden och inte har några konkurrenter idag är ett gott tecken för att en dag kunna gå globalt. Men först och främst ligger fokus på att växa i Sverige och kunna erbjuda tjänsten i hela Norden. GazeNet har även blivit kontaktade av Out & About som är den danska motsvarigheten till QX, vilka öppnat upp för ett ev. samarbete.
─ Vår styrka är också att jag är själv är målgruppen och har därmed en bättre förståelse och insikt till vad som tilltalar. Vi får många mejl med önskemål på titlar som redan ligger i pipen eller är på min lista så då blir det som ett kvitto på att vi är på rätt väg, berättar Jimmy.

Även i år kommer GazeNet finnas på plats under Stockholm Pride. Den 27 juli fyller streamingtjänsten 1 år och då kommer GazeNet nylanseras på en större och mer tekniskt avancerad plattform för ännu bättre förutsättningar för att växa. Jimmy, som själv tillhör HBTQ-gruppen, vill gärna vidareutveckla konceptet en dag och har några idéer som ligger och väntar på att ”komma ut”.

Jimmys tips till dig med en idé
─ Du måste framförallt känna passion och brinna för din idé. Om man vill tillräckligt mycket och är beredd att satsa så kan man lyckas. Det är inte rimligt att gå på en inspirationsföreläsning och sedan tro att det ska gå att applicera och göra exakt likadant. Du måste hitta din väg. Jag visste vad jag ville med GazeNet och jag visste att jag behövde lära mig saker för att ta mig framåt. Gå kurser för att starta eget, lär dig massor som hjälper dig framåt på din företagsresa. Och när man kan applicera det man lärt sig så blir det genast intressant och roligt.

För mer information om Gazenet
Jimmy Sehlin, 070 77 89 640 jimmy@gazenet.tv www.gazenet.tv

Behöver du finansiering eller rådgivning i ditt entreprenörskap, besök oss här

Kommunikationsansvarig Almi Företagspartner Stockholm Sörmland