Så lyckades Mentorprogrammet lyfta restaurangkedjan

Med många nya restauranger och ett otydligt ledarskap har Grekiska Kolgrillsbaren lämnat ett par tuffa år bakom sig. Vd:n och ägaren Zeki Yalcin ville se förändring och tog därför hjälp av Almis Mentorprogram.
– Nu kan jag vara en bra ledare och verkligen satsa på tillväxt och det som är viktigt, säger Zeki Yalcin.

Den familjeägda restaurangkedjan Grekiska Kolgrillsbaren har sedan starten i Södertälje 1995, haft mycket att stå i. Från att få folk till att överhuvudtaget tro på att grilla inomhus till att så småningom leda över 25 franchisetagare runt om i Sverige. De tre bröderna Zeki, Musa och Nezir, alla med olika bakgrund och erfarenheter, har drivit konceptet framåt helt utan hjälp utifrån.
– När vi startade hade vi egentligen ingen kunskap alls, Musa jobbade på Volvo och jag studerade, det var bara Nezir som hade kunskap inom branschen. Men konceptet gick hem och det var då det hårda jobbet började, säger Zeki Yalcin.

I början av 2000-talet berättar Zeki att de tre drabbades lite av storhetsvansinne när de öppnade sin tredje restaurang med över 260 sittplatser. De bestämde då att de var tvungna pausa, andas och komma tillbaka starkare året därpå, varpå de också beslutade sig för att satsa på franchise, en företagsform som inte visade sig vara fullt så enkel.
– Eftersom vi hade väldigt liten erfarenhet kring franchise satte vi heller inga tydliga ramar eller riktlinjer som franchisetagarna kunde följa. De kunde då plocka russinen ur kakan och gjorde i slutänden lite som de ville med konceptet, säger Zeki.

Föregångare i branschen
Under de följande åren kämpade Zeki och hans bröder på. De lyckades särskilja sig från andra, liknande koncept och kan idag ses som föregångare i restaurangbranschen och samhället på ett flertal punkter. Bland annat införde de rökförbud på sina restauranger redan 2002, fyra år innan lagen kom. De anpassade även sina lokaler för funktionshindrade, och fick för det ta emot S:t Julian-priset från Stockholm Stad 2007, hela åtta år innan anpassningarna lagstadgades.
– Jag lämnade min långa, akademiska karriär som universitetslektor för att istället satsa helt på det här. Jag känner att min och mina medarbetares kunskap har gjort att vi har kunnat följa utvecklingen i samhället och tidigt lyckats se trender. Sedan har vi följt våra hjärtan och anpassat vår verksamhet efter hur vi själva skulle vilja ha det, säger Zeki.

Dessutom har kvalitet och smak alltid varit viktigt, där ett eget recept på grillspettskrydda tagits fram och en egen produktion av grillspett. De kunde erbjuda sina matgäster en allergideklaration långt innan lagstiftningen kom. Trots att verksamheten började gå bättre och att de blev uppmärksammade för sitt hårda arbete, började Zeki så småningom inse att ledarskapet fortfarande inte var helt i sin ordning.

Mentorn som visade vägen till förändring
Våren 2016 sökte sig därför Zeki till Almi och Mentorprogrammet. Han hade under flera års tid försökt att jobba på sitt ledarskap, men verksamheten hade stått i fokus och krävde väldigt mycket tid. Bland annat hade han tagit fram en helt ny handbok för franchisetagarna och satt upp nya strukturer för företaget. Nu behövde han hitta sig själv och börja leda istället för att göra.
– Jag hittade till Almis Mentorprogram och mötte Pia Ståhl, som idag är min mentor. Jag insåg att jag behövde hjälp och stöttning i en förändringsprocess som var tvungen att börja hos mig som person, säger Zeki.

Pia Ståhl, som har lång erfarenhet som chef, ledare, coach och dessutom utsågs till Årets Mentor 2016, såg Zeki direkt och insåg tidigt vad som behövde göras.
– Som mentor jobbar jag framför allt med förändringsprocesser, med ledarskap och individuell utveckling och det Zeki behövde göra var att hitta ramar för sig själv och sina roller. När vi möttes var han ibland alla roller samtidigt, ledare, brorsa, vd. Det var helt enkelt svårt för honom att särskilja, vilket ledde till ett bristande ledarskap, säger Pia Ståhl.

Pia har framför allt funnits som stöd till Zeki, varit med vid ledningsgruppsmöten och kommit med tips och råd när hon ser att hon kan hjälpa till med sin kunskap. Som mentor vill hon poängtera att det är viktigt att adepten hela tiden själv har viljan att förändras.
– Även om jag ska finnas där med uppbackning, måste adepten göra jobbet själv och vara på det klara med exakt var förändringen ska göras, något som Zeki gjort från start, säger Pia Ståhl.

Zeki ser ljust på framtiden för den Grekiska Kolgrillsbaren och sitt ledarskap.
-Jag har förändrats och blivit en ledare som får med mig människor, säger Zeki.
Därför rekommenderar han alla som känner att de vill utvecklas och stöttas i sitt arbete att söka till Mentorprogrammet.

Vill du som ägare/delägare få stöttning och vägledning för att underlätta ditt företags utvecklings-/tillväxtprocess?
Varje år matchas cirka femtonhundra mentorpar i - Mentor Utveckla Företag
Genom Almi får du som adept tillgång till en mentor under ett års tid som ställer upp helt ideellt.
Läs mer och ansök här