Årets Mentorer kommer från Stockholm och Norrbotten

Johan Widström och Monica Äijä Lenndin utsedda till Årets Mentorer 2012

Nu har Årets Mentorer i Sverige tillkännagetts. För blivande företagare utsågs Johan Widström, fastighetsbolaget Fortin, från Stockholm och för befintliga företagare Monica Äijä Lenndin på Centek vid Luleå Tekniska Universitet i Norrbotten.

– Mentorskap är viktigt och kan vara avgörande för att en företagare ska lyckas. Pristagarna i år är synnerligen kvalificerade och ett föredöme för andra mentorer. Vi ser våra mentorprogram som ett väsentligt komplement till den ordinarie rådgivningen, säger de båda nationella projektledarna Josefin Hildinge, NyföretagarCentrum Sverige och Jimmy Pervik, Almi Företagspartner.

Motiveringar

Johan Widström har visat ett enormt personligt engagemang och lagt ned hela sin själ och sitt hjärta i mentorskapet. Han har avsatt mer tid än han varit skyldig till för att stötta sina tre adepter Jessica Cederberg, Josefin Sjöström och Juliana Moreira och deras företag Approdites. Han har fått dem att våga satsa på sitt företag.

Monica Äijä Lenndin får utmärkelsen för sin utomordentliga insats som ideell mentor för adepten Anita Gebhard och hennes företag Lapland Lodge. Monica Äijä Lenndin var precis den mentor som adepten sökte och behövde det vill säga en person som är fördomsfri, öppen för olika åsikter och alltid ger ett ärligt svar.

Johan Widström tar emot sitt pris som Årets Mentor för blivande företagare på mässan Eget Företag på Stockholmsmässan i Älvsjö den 12 oktober.

Monica Äijä Lenndin kommer att motta sitt pris som Årets Mentor för befintliga företag den 22 oktober i samband med ESBRIs Estradföreläsningar.

Mentorn Johan Widström: Den tid man ger adepten är helig

Johan Widström är asset manager för det norska fastighetsbolaget Fortin, som äger och förvaltar kommersiella fastigheter främst kontor för 4,5 Mdr.

– Jag är förvånad och blir glad när jag läser adepternas motivering, säger han. Han betonar att ett mentoruppdrag kräver att man lägger ner mycket energi och hela tiden återkopplar och är tillgänglig. Personkemin måste fungera och det måste finnas en uttalad vilja finns hos båda parter.

– Jag ser min roll som idéutvecklare, att lyssna och få igång samtalet. Hur ska organisationen se ut? Vem är kund och vilket budskap har man? Var finns intäkterna? Vilken är den övergripande planen? Det gäller att skapa en miljö där man vågar prata och att adepten får det utrymme som krävs för vad som är viktigast också i stunden, säger han.

Kundfokus är viktigt för Johan Widströms mentorsroll. Hans råd till blivande mentorer är att vara medveten om att den tid man ger till adepten är helig och viktig. Hjälp sedan adepten att översätta alla siffror om intäkter och kostnader till kundinsatser och visualisera hur man ska arbeta i det vardagliga arbetet.

– Det är en ynnest att kunna hjälpa. Prioritera det, säger han.

Mentorn Monica Äijä Lenndin: Engagemanget är ändå det viktigaste

Pitebon Monica Äijä Lenndin arbetar med utbildning och kompetensutveckling på Centek vid Luleå Tekniska Universitet. Hon var mentor för Anita Gebhard som driver en Bed & Breakfaströrelse i Arvidsjaur för tidigare främst tyska turister.

– Det är hedrande att få en bekräftelse på att man kan göra skillnad, särskilt att se en människa växa i sin roll och göra framsteg, säger hon.  Hon tycker också att hon har lärt sig själv massor, inte minst att jobba med en utlandsfödd entreprenör som främst arbetar mot sitt eget hemland och som kan förmedla hur man utifrån kan se på Sverige.

– Anitas och hennes sambos verksamheter i Arvidsjaur har också betydelse för andra företag på orten, vilket gör det extra intressant, säger Monica Äijä Lenndin. Hon pekar också på hur viktig matchningen av adept och mentor är där Almi gjorde ett bra förarbete .

– Som blivande mentor måste man ställa sig frågan vad man kan tillföra och sedan vilka förväntningar adepten har. Annars kan det bli fel. Men viktigast i mentorsrollen är ändå engagemanget, betonar hon.

Johans Widströms adepter: Var aldrig rädd att ta hjälp av andra

De tre adepterna Jessica Cederberg, Josefin Sjöström och Juliana Moreira startade sitt företag Approdites i Huddinge för snart ett år sedan. Företaget är en webb- och mobilbyrå, som arbetar med utveckling av mobilappar, webbsidor och grafisk design och är kanske den enda byrån i landet som drivs av enbart kvinnor.

– Vi hade verkligen inte förväntat oss den energi och smittande inspiration som Johan Widström visade upp för oss, säger adepten Josefin Sjöström.

Han ställde konkreta krav på sina adepter, inte minst på säljarbete, strategi och budgetplanering.

– Han lärde oss tänka som företagare och efter många långa samtal och hårt jobb sena kvällar och nätter har vi nu ett fungerande företag, säger hon. Att som ny och ung ta steget att bli företagare kräver i första hand mod. Är idén hållbar gäller det att tro på sig själv och är man dessutom flera kan det många gånger vara lättare.

– Men var aldrig rädd att ta hjälp av andra till exempel en mentor. Med andra blir man ofta den bästa versionen av sig själv, fortsätter Josefin Sjöström.

Monica Äijä Lenndins adept Anita Gebhard: Det är viktigt att personkemin stämmer

Anita Gebhard kom till Arvidsjaur för sju år sedan med sin snöskotertokige sambo. Det visade sig att de båda ville stanna och idag driver de företaget Lapland Lodge. På så vis kunde de bygga upp en verksamhet kring det som engagerar dem, nämligen friluftsliv och att erbjuda det också till andra. Deras rörelse tar idag emot närmare 2 000 gäster om året och nu bygger man ut. Gästerna erbjuds en mängd frilutsaktiviter från snöskotersafari på vintern till fiske på sommaren. Monica Äijä Lenndin har varit en utmärkt mentor för henne.

– Hon kan turistbranschen, vilket var viktigt för mig eftersom jag inte kommer från Sverige och behövde insyn i hur branschen fungerar här. Hon har ett öppet sinne, har rest en del och man kan lära sig mycket av henne, säger Anita Gebhard.

Hon betonar också att mycket viktigt är att personkemin stämmer och att man kan skapa ett förtroende för varandra. Hennes råd till blivande adepter är att inte ha för höga förväntningar och inte räkna med att få svar på alla frågor utan se relationen som en vägledning.

– Men å andra sidan, ta upp alla typer av frågor, både stora som små, både det som gäller företaget och de som gäller dig som människa, säger hon.

Mer information, kontakta:
Jimmy Pervik, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070 574 69 40
Josefin Hildinge, nationell projektledare, NyföretagarCentrum Sverige, mobil 070 954 35 15