Årets nybyggare bygger badrum, Årets pionjär bedriver tandvård

Priset för ”Årets nybyggare i Stockholms län 2014” går till Temerlan Mamergov, som startade företaget Standart bygg & platt AB.

Till ”Årets pionjär” har Ibbe Gnem utsetts, som genom hårt arbete och stor entusiasm skapat en tandvårdföretag med 14 kliniker, 180 anställa och 134 miljoner kronor i omsättning.

– Temerlan Mamergov och Ibbe Gnem har visat vad verkligt entreprenörskap kan åstadkomma och jag är stolt över att få överlämna prisen, säger landshövding Chris Heister.

Utmärkelsen Årets nybyggare ges till personer med utländsk bakgrund som med begränsade resurser startat sitt företag.

Till Årets pionjär utses en person med utländsk bakgrund som lyckats utveckla ett tillväxtföretag.

Syftet med båda utmärkelserna är att lyfta fram goda exempel och förebilder samt att visa på ambition, vilja och värde.

I dag fick Temerlan ”Tem” Mamergov pris för Årets nybyggare i Stockholms län 2014. Priset fick han för det framgångsrika arbetet med företaget Standart bygg & platt AB.

– Jag är född och uppvuxen i Grozny i Tjetjenien. Precis som alla andra levde jag ett vanligt liv med dagis, skola och gymnasium. Sen började kriget och jag var tvungen fly och börja ett nytt liv i Sverige, säger han.

– Att skapa en egen verksamhet i ett nytt land där du varken kan språk eller sociala koder har sina tydliga utmaningar. Det tog tio år, men till slut lyckades jag bygga upp ett stabilt företag som försörjer mig och min familj. Jag har två söner och en dotter, och jag hoppas att de så småningom tar över och driver företaget vidare, säger Temerlan Mamergov.

Priset överlämnades av landshövding Chris Heister.

– Utan att ha fått någonting gratis har Temerlan Mamergov visat att hårt arbete, entreprenörskap och stark vilja är de byggstenar som behövs för att drömmar ska förverkligas, säger Chris Heister.

Priset för Årets pionjär i Stockholms län 2014 gick till Ibbe Gnem som sedan flytten från Syrien 1979 målmedvetet arbetat med företagande i olika former. Hans nuvarande företag, Distriktstandvården Sverige AB, omsätter 134 miljoner kronor och har över 140 anställda.

– Att arbeta med tandvård är att göra skillnad. Att både patienter, medarbetare och vår uppdragsgivare Stockholms läns landsting är nöjda med Distriktstandvården är ett erkännande att vi satsat rätt säger Ibbe Gnem.

– Genom förvärvet av tio tidigare offentligt ägda tandvårdskliniker har vi räddat och utvecklat klinker på orter och platser där den allmänna servicenivån ofta är en utmaning. Med denna plattform har Distriktstandvårdens framgångsrika expansion lett till ett heltäckande tandvårdsföretag, säger Ibbe Gnem.

– Utöver att vara framgångsrik företagare är Ibbe Gnem också engagerad i flera ideella projekt som handlar om fredsfrågor och att stötta unga entreprenörer, och han är en verklig förebild, säger Chris Heister.

Motivering Årets nybyggare i Stockholms län 2014 – Standart bygg & platt AB:

Temerlan ’Tem’ Mamergov kommer från Grozny i Tjetjenien. Han flyttade till Sverige på grund av krig i hemlandet och sökte asyl 24 juni 2004, i december 2004 fick han sitt uppehållstillstånd.

Efter SFI och Arbetsförmedlingens yrkesutbildning arbetade han som plattsättare i Skövde i sex månader därefter flyttande han till Stockholm.

I Stockholm påbörjade han en åtta veckors praktikplats på Stockholms Plattsättning AB som sedan ledde till provanställning. Under tiden 2004-2006 arbetade Tem på Stockholms Platsättnings AB.

2007 startade Tem enskild firma som han ombildade till aktiebolag 2009. Omsättningen och lönsamheten har gått spikrakt upp tack vare målinriktat arbete med en tydlig struktur och strategi. Han har full kontroll på verksamheten och en tydlig plan och vision vart företaget ska befinna sig i framtiden och han arbetar hårt för att nå dit.

Tem har hela tiden behållit sin ödmjukhet och stora engagemang för andra, framför allt sin personal.

Motivering Årets pionjär i Stockholms län 2014 – Distriktstandvården Sverige AB:

Ibbe Gnem, född i Palestina kom till Sverige 1978 från Syrien som 17-åring och insåg snabbt vikten av språket som en förutsättning för att förstå och verka i ett samhälle.

Ibbe startade ett IT bolag 1992 som köptes upp 2006. Ibbe ville gärna in i vården för att kunna hjälpa andra och bidra till människors välbefinnande. Tillsammans med kollegan Jan Lindqvist förvärvade Ibbe 2010 tio eftersatta tandvårdskliniker från Folktandvården och bildade bolaget Distriktstandvården.

Genom hårt arbete och en stor entusiasm har han utmanat och förnyat en konservativ bransch genom nya processer och med kunden och medarbetarna i tydligt fokus. De har lyckats vända förlusten till vinst och ha riktigt nöjda och motiverade medarbetare samt återkommande patienter. Distriktstandvården har idag 14 enheter med 180 anställda och omsätter över 134 mkr med god lönsamhet.

Utöver ett hårt och tidskrävande arbete som entreprenör har Ibbe, med ett stort samhällsengagemang och en vilja att dela med sig, både initierat och deltagit i ett flertal entreprenörsrelaterade och ideella engagemang i och utanför Sverige. Han har bland annat varit med och grundat Stockholms Affärsänglar, varit mentor för många nya företagare, och varit med och grundat föreningen PIBF – en samarbetsförening mellan palestinska och israeliska företag i syfte att skapa fred.

Pressfoton: Pristagarna och pristagarna med landshövdingen.

Thierry Dauphin

IFS-rådgivare, ALMI Företagspartner Stockholm Sörmland