​Årets Nybyggare och Årets Pionjär Stockholms län 2016 är utsedda

Igår avslöjades vilka som tagit hem det prestigefulla priset som Årets Nybyggare och Årets Pionjär i Stockholm 2016. Systrarna Asadi med sitt företag DeoDoc och multientreprenören Shervin Razani stod som segrare och tog emot utmärkelsen av landshövding Chris Heister på Tessinska palatset.

Årets Nybyggare, med priset Nystart, premierar personer med utländsk bakgrund som med begränsade resurser och under en kort period har nått framgång i sitt företagande. Syftet med utmärkelsen är att lyfta fram goda exempel och förebilder och inspirera andra att våga satsa på sina idéer. I år tog systrarna Hedieh och Hasti Asadi hem priset, för att de på kort tid lyckats bli väldigt framgångsrika med sin revolutionerande affärsidé DeoDoc, en serie intimhygienprodukter.
– Vi är extremt glada över det här priset, det känns som ett kvitto på att det vi gör faktiskt är bra och uppskattat. Vi har kämpat väldigt hårt och lämnat lovande karriärer bakom oss för att satsa på vår affärsidé, säger Hedieh Asadi.

Årets Pionjär är en utmärkelse som går till en person med utländsk bakgrund som bott i Sverige under en längre tid och som genom hårt arbete har lyckats skapa ett tillväxtföretag som står för nytänkande i sin bransch. Vinnaren för Stockholms län 2016 blev multientreprenören Shervin Razani, som startat fem lyckade bolag som tillsammans omsätter omkring 280 miljoner kronor och sysselsätter 250 personer.
– Jag drivs av att nå mina drömmar och mål, jag gillar utmaningen och skapandet med att starta och driva egna företag. Det är ett fint pris som jag är mycket stolt över att ha vunnit, nu siktar vi mot det nationella priset, säger Shervin Razani.

Motivering Årets Nybyggare Stockholm 2016

”Från krigets Iran till prisade entreprenörer i Stockholm.

De har tagit sig genom en barndom med extremt begränsade tillgångar och utmaningarna som finns med att växa upp som flyktingbarn. Deras föräldrar har gjort en resa som inspirerat och motiverat dem till att våga utvecklas och satsa på sina drömmar. Trots prestigefulla läkar- och ekonomiutbildningar i bagaget, valde de att satsa på entreprenörskapet, och det med bravur.

Vinnarna av Årets Nybyggare 2016 är systrarna Hedieh och Hasti Asadi, som med sitt företag DeoDoc, fullkomligt revolutionerat intimhygienbranschen och gett män och kvinnor runt om i Sverige chans att känna sig betydligt fräschare. På bara tre år har de fått ett flertal fina utmärkelser, bland annat har de blivit handplockade av Nasdaq till deras initiativ för kvinnliga entreprenörer och utsetts till ”Bästa företag” av näringslivets mest framstående företagsledare.”

Motivering Årets Pionjär Stockholm 2016

”Driven multientreprenör som startat fem lyckade bolag, med lust att skapa och målet att alltid gå all-in.

Trots två examina i ekonomi och en lovande karriär inom banksektorn längtade Årets Pionjär efter något helt annat, att någon gång bli en lyckad entreprenör. Efter många års jobb och slit har ett av hans numer främsta bolag, Jurek Rekrytering & Bemanning, värderats till ett av Sveriges starkaste företag 2016, med en omsättning på omkring 140 miljoner kronor och 160 anställda.

Med en gedigen drivkraft, otrolig optimism och energi som smittar av sig till sina anställda har Shervin Razani det som krävs för att lyckas som entreprenör. Enligt honom är företagande ett maratonlopp, inget sprintlopp, där utmaningen är att kunna gasa och bromsa samtidigt för långsiktig överlevnad.

Totalt omsätter Shervins alla bolag 280 miljoner kronor och sysselsätter 250 personer, vilket är en imponerande siffra och en inspiration för alla företagare där ute. Vi är stolta över att idag överlämna Shervin det prestigefulla priset Årets Pionjär 2016.”

Om Nybyggar- och Pionjärpriserna
Priserna, som delas ut varje år, är avsedda att gå till personer med utländsk bakgrund, som ett sätt att lyfta fram goda exempel och förebilder. Priserna ska inspirera och visa att det i Sverige går att vara en framgångsrik företagare med utländsk bakgrund och där duktiga och drivna individer inte ska känna utanförskap för sina insatser. IFS vill hedra alla dessa nya svenskar som valt det egna företagandet som en väg till försörjning.

Priserna instiftades 1999 av Stiftelsen IFS Rådgivningscentrum, som är en organisation som verkar för invandrarföretagande i Sverige. Sedan år 2000 är Hans Majestät Kung Carl XVI Gustav prisernas beskyddare. Insamlingsstiftelsen IFS Rådgivningscenter inledde ett samarbete med Almi Företagspartner 2005. Regionala Nybyggarpriset sponsras av Almi Stockholm Sörmland.

För mer information om Årets Nybyggare och Årets Pionjär kontakta:

Azzam Mühr
IFS-rådgivare
azzam.muhr@almi.se

Kommunikationsansvarig:

Maya Estelle
maya.estelle@almi.se

• almi företagspartner stockholm sörmland

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.