Årets SKAPA-pristagare i Skåne: Kamerafri sensor, bättre frökvalitet, säkrare sjukvårdsslangar och ljudabsorberande byggmaterial

Årets länsvinnare av SKAPA Utvecklingsstipendium är Nils Mattisson och Tongyun Shen. Vinnarna av SKAPA Framtidens Innovatör är Frida McCabe och Sander Oudendijk. De utsågs vid en ceremoni på Malmö High Court under onsdagskvällen och prisutdelare var Mikael Stamming, utvecklingsdirektör Region Skåne.

Kamerafri sensor varnar för rök och ljud i hemmet
SKAPA-vinnaren Nils Mattisson har tagit fram den kamerafria sensorn Point för främst hemövervakning. Den kan känna av ljud, tryckförändringar, rök och temperaturskiftningar i ett rum. Han var tidigare prototypdesigner hos Apple men verkar nu i Malmö.

Juryns motivering: Genom att kombinera känd teknik med ett stort kreativt steg i sensorutveckling och en unik paketering, har Nils Mattisson och företaget Minut skapat en produkt i världsklass med stor skalbarhet och tillväxtpotential.

Nya fröer ger mer hälsosamma matvaror
SKAPA-vinnaren Tongyun Shen är forskare vid Svenska Lantbruksuniversitetet, SLU. Hon har 18 års erfarenhet inom forskning kring fröer både inom industrin och på universitet. Hon har lyckats ta fram en metod som ökar livsmedelsproduktionen med mer miljövänliga fröer.

Juryns motivering: Tongyun Shen har utvecklat en unik teknik för frökvalitetsförbättring som är miljövänlig, effektiv och snabb med låg kostnad. Kunderna får betydlig högre skörd, lägre odlingskostnad, och matvarorna blir i slutledet mer hälsosamma.

Slangarna hålls på plats vid dialys, dropp och transfusioner
Frida McCabe är utsedd till årets Framtidens innovatör för armbandet IV-Bracelet, som håller alla slags slangar på plats vid t ex dialys, dropp och blodtransfusion. Dagens tejper gör att nålarna riskerar att skada blodådern eller ge eksem.

Juryns motivering: Frida har på ett enkelt och kreativt sätt löst problemet med att man under intravenösa behandlingar behöver hålla slangarna så stilla som möjligt. Produkten har en stor potential inom ett stort marknadssegment inom sjukvården.

Ljudabsorberande paneler av handplockad renlav
Sander Oudendijk är utsedd till årets Framtidens innovatör då han tillsammans med kompanjoner utvecklat ett ljudabsorberande panelmaterial tillverkat av handplockad renlav. Renlavens struktur fångar upp ljudvågor från flera riktningar. Produkten är brandsäker, finns i olika färger och kräver inget underhåll och säljs genom företaget Nordgröna Convex, som idag är den största leverantören av renlavsprodukter.

Juryns motivering: Sander och kollegorna i Nordgröna har utvecklat en unik ljudabsorberande renlavsplatta, med tillhörande produktionsmetod, för inredning i offentliga byggnader såväl som i privatbostäder. Företaget har på relativt kort tid nått kommersiell framgång.

Om priset och Stiftelsen SKAPA
Skapa Utvecklingspris är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom det nationella priset på 550 000 kronor så får 24 länsfinalister vardera 10 000 kronor samt diplom. Årets länsvinnare i Skåne utses och delas ut av Almi Skåne. Med priset vill SKAPA belysa den betydelse som innovationer har för den ekonomiska utvecklingen. En förutsättning för tillväxt är stimulans till nytänkande och här har SKAPA-priset en viktig roll som energiskapare. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Patent- och registreringsverket, och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond.

SKAPA Framtidens innovatör har chansen att vinna upp till 75 000 kr nationellt.

För mer information, kontakta:
Johan Olsén, innovationsansvarig Almi Skåne, johan.olsen@almi.se

Kontaktinformation regionala vinnare:

SKAPA Utvecklingspris:
Tongyun Shen: tongyun.shen@yahoo.com
Nils Mattisson: nils@minut.com

SKAPA Framtidens innovatör:
Sander Oudendijk: sander.oudendijk@nordgrona.com
Frida McCabe: frida.mccabe@telia.com

• almi företagspartner

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.