Almi Blekinge arrangerar inspirationsseminarium för kvinnor med utländsk bakgrund som vill starta eller redan driver ett företag

Inspirationsseminariet, som Almi arrangerar för andra året i rad, går av stapeln torsdag den 6:e mars på Litorina Folkhögskola i Karlskrona kl 10.00-13.30. I dagsläget är det drygt 70 personer anmälda. På programmet denna gången har vi bl.a Alexandra Pascalidou som är född i Rumänien, invandrad från Grekland och uppvuxen i stockholmsförorten Rinkeby. Hon kommer att bland annat tala om hur man kan utveckla och förvalta sitt multikulturella kapital.

Fördubblat antal företagsstarter på två år. Ny omgång seminarier och specialutbildningar

Kvinnor med utländsk bakgrund som startar företag i länet är på rejäl frammarsch. På två år har antalet företagare med utländsk bakgrund, som fått hjälp av Almi Blekinge, nästan fördubblats och av dem står kvinnor med utländsk bakgrund idag för närmare hälften. Blekinge har bland landets lägsta
andelar kvinnor med invandrarbakgrund som driver företag. Därför har Almi satsat starkt de senaste åren på rådgivning och specialutbildningar.

Inspiration, rådgivning, specialkurser och lånefinansiering

Andelen företagare med utländsk bakgrund i länet ligger runt genomsnittet i landet eller drygt 10 procent. Bara en av tio är dock en kvinna och det vill Almi ändra på. Almi gjorde en behovsanalys på deltagarna i fjolårets inspirationsseminarium som underlag för råd om fortsatt företagande. En särskild bokföringskurs på enkel svensk anordnades och fick 60 anmälningar och en säljkurs fick 40 anmälningar. – Ett bra resultat. Det visar att man tar sitt företagande på stort allvar och vill lyckas. Vi kan dessutom erbjuda lånefinansiering, säger Magdalena Ellmén. Totalt i Sverige räknar man med att 85.000 företagare har en utländsk bakgrund och de företagen sysselsätter runt 250.000 personer.

”Jag är så tacksam”

Anna Wojciak startade sitt företag Hälsa & Harmoni by Anna för nästan två år sedan. För ett år sedan deltog hon i Almis inspirationsseminarium, vilket bl.a. ledde till Almikursen Bokföring på enkel
svenska. – Jag kunde lite ekonomi tidigare men kursen var oerhört nyttig för mig. Jag är så tacksam för att Almi anordnade den, säger hon. I sitt företag arbetar hon som jobbcoach, etableringslots, nagelterapeut och erbjuder bokföringshjälp. – Som egen företagare gäller det att ha flera ben, då klarar man sig bättre, säger hon.

”Utan nätverk, inget företagande”

För Anna Wojciak, som kom till Sverige för åtta år sedan, är det viktigaste för en företagare med utländsk bakgrund att utveckla språket, att bygga upp ett nätverk och utnyttja alla de resurser som erbjuds. – Det är respektlöst att inte utnyttja resurser som man blir erbjuden, menar hon. Att delta på
inspirationsseminariet förra året var en utomordentlig möjlighet att träffa andra företagare, både de man redan känner till och nya. – Utan nätverk, inget företagande, säger hon med kraft.

”Aldrig ångest på söndagskvällen”

Anna Wojciak har en grundpositiv inställning och är helt inriktad på att lösa de problem som
dyker upp. Möjligtvis är det lite mindre tryggt än att vara anställd. - Men för hur många med utländsk bakgrund är anställning ett alternativ, frågar hon. Hon älskar att jobba och den feedback hon får från sina kunder. – Det är också viktigt för mig att kunna bestämma över min tid även om jag jobbar tolv timmar på en dag. Och jag har aldrig ångest på söndagskvällen utan ser fram emot måndagsmorgonen, säger hon.

För ytterligare information kontakta:

Magdalena Ellmén, affärs- och IFS-rådgivare, Almi Blekinge, tel. 0455-335119

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.