Almi Företagspartner öppnar kontor i Åre

– Viktig tillväxtmarknad för hela regionen

Almi Företagspartner Mitt AB öppnar ett permanent kontor i centrala Åre. På onsdag den 7 mars är det invigning i de nya lokalerna i Stationshuset.

– Näringslivet i Åre har under många år haft en kraftig tillväxt.  Ett naturligt steg för oss att etablera verksamheten mer stationärt i Åre. Vi hoppas med vår närvaro ytterligare kunna stärka näringslivet genom våra tjänster inom rådgivning och finansiering, säger Eva Högdahl, vd på Almi Företagspartner Mitt AB, som omfattar Jämtlands och Västernorrlands län.

Almi Företagspartner kommer att ha sina lokaler i Stationshuset. Två medarbetare kommer att vara huvudansvariga för kontoret i Åre, men samtliga medarbetare inom bolaget har ett regionalt uppdrag, vilket innebär att det är näringslivets behov som avgör vilken kompetens från Almi som möter upp kunderna.

– Genom den här satsningen får vi en ökad närvaro och en närmare dialog med det expansiva näringslivet i Åre. Det är viktigt för hela regionen att den positiva utvecklingen i Åre ges bästa möjliga förutsättningar för en fortsatt tillväxt. Det här är vårt bidrag i den processen, säger Eva Högdahl.

Åre kommun har under många år legat i topp i landet när det gäller flest nyregistrerade företag per 1 000 invånare. För 2011 blev Åre näst bästa kommun i landet efter Stockholm när det gäller nyföretagandet. Detta enligt Nyföretagarbarometerns årliga ranking.  Kommunens målsättning är att det år 2020 ska finnas minst 2 200 aktiva företag i Åre, i dag finns det drygt 1 900.

– Det känns jätteroligt för oss i kommunen och för hela näringslivet att Almi Företagspartners närvaro i kommunen nu blir både permanent och mer tydlig. Deras kompetens inom företagsrådgivning och möjligheter till riskvillig finansiering för näringslivet är en viktig och strategisk pusselbit för att vi ska nå våra tillväxtmål, säger Jan Andersson, näringslivschef i Åre kommun.

I Stationshuset i centrala Åre kommer Almi att dela lokaler med bland andra Åre Destination AB och Svenska Turistföreningen. I samband med invigningen på onsdag kommer Almi Företagspartner att presentera vinnaren i tävlingen ”The Pitch”.

The Pitch är en videopitchtävling för företag som deltar i Incubation Arena, ett arrangemang under Åre Kapitalmarknadsdagar för inkubatorföretag med innovativa affärsidéer.

Invigningen av Almis nya lokaler äger rum i form av ett öppet hus i Stationshuset mellan klockan 16 och 18 den 7 mars.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eva Högdahl, vd Almi Företagspartner Mitt AB, tel: 070-576 77 22
Jan Andersson, Näringslivschef Åre kommun, tel: 070-601 28 97