Almi Innovationsbron investerar i mobilappen FishBrain

Sportfiskarnas snabbväxande favoritapp får kapital att expandera internationellt

FishBrain har utvecklat en digital plattform för sportfiske och visionen är att bli en globalt ledande
plattform och det naturliga sociala nätverket för sportfiskare. Med mobilappen kan sportfiskare registrera fisketurer och fångster och dela fiskeglädjen med vänner i realtid. Man kan följa när, var och hur sportfiskare fiskar och om de får några fångster. FishBrain utvecklar också en virtuell sportfiskeguide som hjälper sportfiskare att fånga fler och större fiskar.

Globalt ledande fiskeapp

Appen blev den mest nedladdade i kategorin sport i Sverige och mer än 15.000 fångster har registrerats. Nu väntar en lansering utomlands av den svenskutvecklade sportfiskeguiden.

- Målet är att bli globalt ledande med flera miljoner användare, säger Johan Attby, VD för FishBrain. Därför har Almi Innovationsbron investerat i företaget FishBrain AB. Kapitalet ska användas för att accelerera utvecklingen och lansera företaget i flera länder.

Fler sportfiskare än utövare av tennis och golf tillsammans

FishBrain utsågs till bästa startup på norra Europas största event för startups, Slush, mycket på grund av den stora internationella marknadspotentialen. Sportfiske är en jättemarknad med över 200 miljoner sportfiskare världen över varav 40 miljoner i USA. Det är fler än utövare av golf och tennis tillsammans!

- Med finansieringen kan vi accelerera ännu snabbare, säger Johan Attby. Robert Hellman, Investment Manager på Almi Innovationsbron håller med.  ”FishBrain har identifierat ett problem och ett behov hos sportfiskare och marknaden är gigantisk. Nu finns möjligheter att företaget kan ta sig till nästa nivå, säger han.

Om FishBrain

Ha kul, förbättra och dela ditt fiske. Med FishBrain-appen är det lätt och kul att logga sitt fiske. Dina
vänner kan följa dina äventyr i realtid och du får mer och större fisk med FishBrains intelligenta rekommendationer. FishBrain är baserat i Göteborg. Ladda ner appen å www.fishbrain.com/appstore.
www.fishbrain.com

För mer information:
Johan Attby,  VD FishBrain
070 225 0227, johan@fishbrain.com

Robert Hellman, Investment Manager, Almi Innovationsbron AB
0702-638066, robert.hellman@almi.se

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga
företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära kunderna på 40 orter över hela landet. Sedan 1 januari 2013 är Innovationsbron en del av Almikoncernen.