Almi Invest investerar i Elevenates funktionskläder

Almi Invest har investerat fyra miljoner kronor i Elevenate, som utvecklar och säljer funktionskläder för främst alpin skidåkning under varumärket State of Elevenate. I emissionen på totalt 18 miljoner kronor deltar också Inlandsinnovation, Oscarson Invest och Furnigroup. Kapitalet ska användas till att göra organisationen redo för kraftig expansion, bland annat genom ett ökat fokus på e-handel samt en satsning på kollektioner för fler årstider.

Årebaserade Elevenate designar och säljer högkvalitativa alpina skidkläder i premiumsegmentet under varumärket State of Elevenate. Sortimentet består i dagsläget av jackor, byxor, tröjor och mössor för utförsåkning. Innovativ design med detaljfokus är ett genomgående tema.

- Bolaget vill nu genomföra en positionsförändring, från att enbart erbjuda skidkläder till att bli ett livsstilsvarumärke med kollektioner för flera årstider. Elevenate befinner sig i ett intressant skede, säger Kristofer Öhman, Investment Manager på Almi Invest. Elevenate sjösätter nu en ambitiös profilerings- och tillväxtplan och tar in rejält med kapital för att exekvera på den planen. Vi ser god potential i både bolaget och investeringen.

Elevenates kläder introducerades på marknaden 2012 och säljs idag i ett hundratal butiker i ett tiotal länder. De viktigaste marknaderna i dagsläget är Sverige, alpländerna samt USA. En stadigt ökande andel av försäljningen görs genom den egna webshopen. Omsättningen 2017 uppgick till 25 miljoner kronor.

- Vi är väldigt glada över att ha fått in nya investerare, däribland Almi Invest, säger Elevenates vd Martin Netinder. Deras kapital och kompetens kompletterar våra befintliga ägare och gör att vi kan fokusera på vår strategi att ställa om bolaget från ett litet skidvarumärke till ett internationellt livsstilsvarumärke. Digitaliseringen av vår bransch går mycket fort, och med tillförda resurser kan vi bland annat ta ett helt nytt grepp om vår kommunikationsplattform.

För ytterligare information kontakta

Kristofer Öhman, Investment Manager Almi Invest, 070-384 40 26, kristofer.ohman@almiinvest.se
Martin Netinder, vd Elevenate, 070-851 00 10, martin.netinder@elevenate.com
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, 076-880 88 10, maria.kessling@almiinvest.se

• almi invest
  • elevenate
  • riskkapital
  • investering

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.