Almi Invest investerar i Geztios nya digitala tjänst för turismnäringen

Almi Invest, Tillväxtkassan och Miun Venture investerar sammanlagt 1,5 miljoner kronor i Jämtlandsbaserade Geztio, som utvecklar en business intelligence-tjänst för besöksnäringen. Tjänsten lyfter fram tidigare okänd kunskap om gästen och skapar förutsättningar för ökat kundfokus, bättre samverkan och kunskapsbaserad produktutveckling för destinationer och dess olika intressenter. Kapitalet ska användas till att lansera och utveckla den första kommersiella versionen av tjänsten.

– Geztio har hittat en nisch som kombinerar den snabbväxande besöksnäringen med den digitala utvecklingen och skapat en affärsmöjlighet av detta. Bolaget är först med att i realtid kunna erbjuda både besökare och leverantörer av turismtjänster ny information som förbättrar upplevelsen för gästen och effektiviserar näringen. Vi ser stor potential i deras verktyg, som stärker konkurrenskraften hos destinationer inom besöksnäringen, säger Eva Nordlander, Fund Manager på Almi Invest.

I samband med investeringen har Jan Roy, bl.a. styrelseordförande i Kairos Future och tidigare koncernchef för Parks and Resorts, valts in som styrelseordförande i bolaget.

– Geztio är ett mycket spännande företag och dess lösningar adresserar ett av de viktigaste områdena och utmaningarna för destinationer i dag – kunskap om gästens behov och beteenden i realtid. Jag tror att tjänsten kommer att förändra förutsättningarna för besöksnäringen i grunden, säger Jan Roy.

Geztios tjänst baseras på världsledande svensk turismforskning vid Mittuniversitetet, som undersökt de digitala spår turister lämnar efter sig före, under och efter sitt besök i en destination. Forskarna har utvecklat en metod och datamodell för att få fram nya kunskaper från dessa digitala fotspår.

– Nu utvecklar vi vår första produkt som gör det enklare, billigare och snabbare för destinationerna att få ny kunskap i realtid om sina gäster för att förbättra deras upplevelse. Vi är väldigt glada över att ha fått in Almi Invest tillsammans med Tillväxtkassan och Miun Venture som ägare, säger Geztios VD och grundare, OS-bronsmedaljören från Calgary 1988, Lars-Börje ”Bulan” Eriksson.

Bolaget har även utvecklat ett webbanalysverktyg och ett mobilt gränssnitt för att kunna kommunicera och distribuera kunskapen i realtid till destinationsbolag, företag och anställda inom en destination. Dessutom kommer tjänsten att göra det möjligt att individanpassa erbjudanden och information från företag till gäst inom en destination.

Geztio lanserar idag de första produkterna som ger företag och destinationer tillgång till gästkunskap i realtid på ett helt nytt sätt levererat direkt i mobilen och på webben. Under Q1 2017 kommer kunderna få fram mer gästkunskap och beslutsunderlag i realtid genom produkter som samlar in och analyserar data från sociala medier och webb. Till en början ligger bolagets fokus på den nordiska marknaden.

För ytterligare information kontakta:

Lars-Börje Eriksson, vd Geztio, 070-586 60 60, bulan@gezt.io
Jan Roy, styrelseordförande Geztio, 070-567 15 85, janroy@me.com
Eva Nordlander, Fund Manager Almi Invest, 070-246 74 79, eva.nordlander@almiinvest.se

• almi invest
  • investering
  • riskkapital

Almi Invest (www.almiinvest.se) är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet genom 8 regionala riskkapitalbolag. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.