Almi Invest investerar i Qblique Therapeutics läkemedel mot cancer

Almi Invest investerar 2,5 miljoner kronor i nystartade Oblique Therapeutics som utvecklar en ny typ av antikroppsbaserade läkemedel framför allt mot elakartade tumörsjukdomar. I emissionen på totalt 11 miljoner kronor deltar också privata investerare. Pengarna ska användas till att ta fram ett antal nya antikroppar samt testa dem i sjukdomsmodeller med bolagets unika angreppssätt.

Utvecklingen av nya antikroppar som terapeutiskt aktiva substanser växer i mycket hög takt och marknaden förväntas vara värd 125 miljarder USD år 2020. Idag finns det ett 30-tal antikroppsbaserade läkemedel på marknaden, de flesta riktade mot cancerbehandling. Användandet av antikroppar i cancerterapi har i många indikationer visat sig ge mycket bättre kliniska resultat jämfört med traditionell cellgiftsbehandling.

Göteborgsbaserade Oblique, som grundades sommaren 2015, har kommit på ett nytt sätt att ta fram antikroppsläkemedel med förutsägbara egenskaper. Detta ger dramatiskt kortare utvecklingstider och resulterar dessutomi mer specifika antikroppar än vad man uppnår med traditionella tillvägagångssätt. Obliques antikroppsläkemedelmöter i större grad patienternas unika medicinska behov och företaget utvecklar nu en pipeline med ett 10-tal antikroppar som är relevanta för metastatisk cancerbehandling. Bolaget har redan tagit fram två antikroppar mot smärtrelaterade sjukdomar som testats farmakologiskt med mycket goda resultat. Dessa antikroppar är nu redo för vidareutveckling mot nya behandlingar av inflammatorisk smärta och cancersmärta.

• Vi är oerhört nöjda och taggade. Med emissionskapitalet i ryggen kan vi ta nästa steg mot en ny typ av cancerbehandlingar som förhoppningsvis leder till väsentliga fördelar för patienter över hela världen säger Professor Owe Orwar, vd och medgrundare av Oblique tillsammans med Dr. Carolina Trkulja.

• Obliques banbrytande teknologi kan medföra att vi får en effektivare behandling mot cancer, säger Robert Hellman, investment manager på Almi Invest. Vi ser stor ekonomisk potential i vår investering, samtidigt som den bidrar till stor nytta både för patienten och för samhället.

För ytterligare information kontakta:

Robert Hellman, Investment Manager Almi Invest, tel 070-263 80 66, mail robert.hellman@almiinvest.se

Ove Orwar, vd Oblique Therapeutics, tel 070-520 22 17, mail owe@obliquet.com

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, maria.kessling@almiinvest.se

• almi invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i unga tillväxtbolag. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet via 8 regionala fonder.Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.