Almi Invest investerar i spelbolaget Sideline Labs

Almi Invest investerar 1,5 miljoner kronor i Sundsvallsbaserade spelstudion Sideline Labs, som utvecklar sociala sportspel för iOS och Android.I emissionen på totalt tre miljoner kronor deltar också Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse. Pengarna ska gå till marknadsintroduktion av bolagets första spel, amerikanska fotbollsspelet Sideline Unit Football.

Sideline Labs erbjuder en ny typ av spel, ett socialt spel på mobilen, som bygger på samarbete mellan ett större antal spelare. Dessa bildar lag och spelar mot andra lag samtidigt som de kan chatta med varandra i spelet.

Bolagets första spel Sideline Unit Football, som ska lanseras 2019, bygger på amerikansk fotboll, vilket passar bra för denna typ av spel.

- Detta är en ny typ av spel för en mängd geografiska marknader, säger Mats Håkansson, Investment Manager på Almi Invest. Sociala spelplattformar som Sideline Unit, riktade till att sammanföra större grupper av fans som har mycket gemensamt, är något vi tror man kommer se mer av i framtiden. Det finns flera hundra miljoner fans världen över, så lönsamhetspotentialen är stor.

Sideline Labs grundades 2016 och har redan lockat tusentals användare till beta-versionen av spelet. Spelet, Sideline Unit Football, gör det möjligt för grupper av vänner att samarbeta för att vinna mot andra lag i spelets ligasystem.

Själva spelet distribueras och säljs via de sedvanliga app-plattformarna. Intäktsmodellen är Free-to-play, vilket innebär man kan spela gratis men betalning kan ske på spelarens initiativ inne i spelet för att få fördelar.

- Vår vision är att skapa de mest engagerande, mobila umgängesytorna, för de mest engagerade fansen i världen, de amerikanska fotbollsfansen. Vi har självfallet möjliggjort för återanvändning av plattformen i fler sporter, men exakt vilka det handlar om håller vi för oss själva just nu då det ligger i framtiden, säger Sideline Labs vd Stefan Sångberg.

För ytterligare information kontakta
Mats Håkansson, Investment Manager Almi Invest, tel 0733-67 60 15, mail mats.hakansson@almiinvest.se
Stefan Sångberg, vd Sideline Labs, tel 076 102 03 70, mail stefan@sidelinelabs.comMaria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

• spelbolag
  • almi invest
  • investering
  • riskkapital

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.