Almi Invest investerar i Videquus övervakningssystem för hästar

Almi Invest investerar en miljon kronor i Skövdebaserade Videquus, som utvecklar ett intelligent övervakningssystem för hästar. Bolaget har sedan i våras tagit in totalt 3,5 miljoner kronor, även från Nudies grundare Palle Stenberg och Skaraborg Invest. Pengarna ska gå till färdigutveckling och marknadslansering av tjänsten.

Det finns idag ca 360 000 hästar i Sverige där hästnäringen omsätter drygt 47 miljarder kronor. Hästar står obevakade i stallet 8-10 timmar per natt och om hästen blir sjuk eller skadad kan det orsaka onödigt lidande och stora kostnader om detta inte upptäcks i tid.

Videquus vision är att ta den senaste teknologin till stallet för att göra hästägandet tryggare, roligare och mer ekonomiskt genom att erbjuda ett intelligent övervakningssystem för oövervakade hästar. Systemet utgår från en övervakningskamera som genom bildigenkänning, maskininlärning och sensorer kan upptäcka avvikande beteende och hälsotillstånd hos hästen och slå larm om något händer.

- Videquus skapar det smarta stallet genom att kombinera IoT-teknik med maskininlärning för ett konkret applikationsområde där det finns ett stort behov, säger Christian Björkman, Investment Manager på Almi Invest. Videquus teknik ligger i framkant när det gäller övervakning av hästar och vi ser goda möjligheter till expansion inom flera olika områden.

Bolaget grundades 2016 i Flyinge och presenterade en första version av sin lösning på Gothenburg Horse Show för ett drygt år sedan.

- Med det kapital och den kompetens vi fått in från våra investerare är vi nu rustade för att vidareutveckla vår plattform så att vi kan lansera den på marknaden fullt ut, säger Videquus vd Linus Jernbom.

Lansering av Videquus plattform sker vid två tillfällen i februari 2018, dels vid Göteborg Horse Show, dels vid Axevalla trav.

För ytterligare information kontakta:

Christian Björkman, Investment Manager, Almi Invest, 070-636 45 12, christian.bjorkman@almiinvest.se
Linus Jernbom, vd Videquus, 0764-10 76 74, linus.jernbom@videquus.se
Marianne Lilja Wittbom, ordförande Videquus, 0725-15 59 00, marianne.wittbom@videquus.se

• investering
  • riskkapital
  • hästar
  • hästnäring
  • almi invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.