Almi Invest investerar i Wematters 3D-skrivare

Almi Invest investerar 1,2 miljoner kronor i Wematter, ett nystartat bolag som utvecklar en ny typ av 3D-skrivare, som är mindre och billigare än de skrivare som finns på marknaden idag. I emissionen på totalt 2,4 miljoner kr deltar också privata investerare. Pengarna ska användas till nyanställningar och fortsatt expansion.

Wematter, som huserar på inkubatorn LEAD i Linköping, grundades i november 2014. Bolaget utvecklar en helt ny typ av 3D-skrivare, som går att ha på kontoret som vilken kopiator som helst. Wematters skrivare är liten och har ett patentsökt system för att hantera materialet för utskrifterna. Detta medger återvinning och gör hanteringen enkel och säker. Men största fördelen är att Wematters skrivare kan skriva ut detaljer med hög hållfasthet direkt på kontoret, något som inte varit möjligt tidigare.

Skrivaren används för prototypdetaljer men även produktionsdetaljer och bolaget har redan betalande kunder på sin webbtjänst wematter.se. Där skriver Wematter ut produkter efter kundernas CAD-ritningar. Tanken är nu att vidareutveckla erbjudandet genom att placera ut skrivare på kundens kontor.

- Wematter har utvecklat en unik skrivare som tack vare sin storlek och sin prestanda är mycket konkurrenskraftig på en växande marknad, säger Fredrik Malmström, investment manager på Almi Invest.

Wematter är först i Sverige med att erbjuda en liten och billig 3D-skrivare för professionellt bruk. Skrivaren ger kunden tillgång till 3D-utskrifter på samma enkla sätt som man får pappersutskrifter. På kundlistan står redan företag som Väderstad-verken, Axis, Gunnebo, JCDecaux, och Combitech.

- Att få in Almi Invest som ägare är en stor trygghet för ett litet bolag som oss. Tack vare detta kapitaltillskott kan vi fortsätta vår expansion och leveranstakt. Idag kan vi inte leverera i den takt som kunderna efterfrågar, säger Wematters vd och grundare Robert Kniola.

För mer information kontakta:

Fredrik Malmström, investment manager Almi Invest, tel 070-538 51 43, Fredrik.Malmstrom@almi.se

Robert Kniola, vd Wematter, tel 072-862 59 91, Robert@wematter.se