Almi Invest och Novo Seeds investerar i Merozyne

Almi Invest och Novo Seeds investerar totalt 6,3 miljoner kronor i Merozyne Therapeutics, som utvecklar ett nytt läkemedel mot en sällsynt obotlig muskelsjukdom. Pengarna ska användas till att vidareutveckla kemiska substanser, som kan komma att bli nya läkemedel.

Merozyne, som har sitt ursprung i professor Madeleine Durbeej Hjalts forskning vid Lunds Universitet, arbetar med att fram ett läkemedel mot den ovanliga och dödliga muskelsjukdomen kongenital muskeldystrofi.

- Merozyne har en unik möjlighet att utveckla ett läkemedel med stor medicinsk nytta, säger Per Antonsson, Investment Manager på Almi Invest. Idag finns det ingen bot mot denna medfödda sjukdom, som gör att patienterna sällan når vuxen ålder.

Merozynes läkemedelsprojekt befinner sig i ett mycket tidigt skede. Redan framtagna substanser har testats på djur med goda resultat. I och med investeringen från Almi Invest och Novo Seed kommer bolaget nu att fortsätta och accelerera sitt läkemedelsutvecklingsprogram för att utveckla ett framtida läkemedel mot kongenital muskeldystrofi.

- Vi är glada för att Almi Invest och Novo Seeds har valt att investera i Merozyne, säger Merozynes vd Eskil Söderlind. Detta gör det möjligt för att intensifiera vårt arbete med att finna ett botemedel för denna svåra muskelsjukdom.

Merozynes nya läkemedelssubstans ska hämma autofagi, en process i kroppen som bryter ner proteiner. Upptäckten av denna belönades med årets Nobelpris i medicin. Genom att bromsa en sjukligt förhöjd autofaginivå räknar man med att angripa symptomen på muskelsjukdomen.

För ytterligare information kontakta:
Eskil Söderlind, vd Merozyne, tel 070-683 63 10, mail es@merozyne.com
Per Antonsson, Investment Manager Almi Invest, tel 070-872 87 17, mail per.antonsson@almiinvest.se
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

• läkemedel
  • riskkapital
  • investering
  • almi invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet genom 8 regionala riskkapitalbolag. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.