Almi Invest säljer innehavet i BehavioSec till Northzone

När BehavioSec sökte efter kapital senast var intresset svalt på riskkapital-marknaden. Almi Invest var däremot redo och investerade i ett mycket viktigt skede. Nu har BehavioSec blivit tillräckligt moget och därför säljer Almi Invest sitt innehav i samband med en nyemission där riskkapitalbolagen Northzone och brittiska Octopus investerar ca 5M€ tillsammans med befintliga investerare.

– Under den tid vi varit delägare har bolaget framgångsrikt lyckats etablera sig på marknaden och har nu avtal med flera välrenommerade internationella kunder och partners. Det känns bra att bolaget nu får möjlighet att fortsätta sin internationella expansion tillsammans med starka investerare. Almi Invest får bra avkastning på sin tidiga investering vilken kommer återinvesteras i flera nya spännande tillväxtföretag i tidig fas säger Stefan Lundblom, Investment Manager på Almi Invest.

Lär sig dina rörelser

BehavioSec har utvecklat en mjukvara inom datasäkerhetsområdet. Själva tekniken går ut på att mjukvaran lär sig en användares rörelsemönster i minsta detalj. Alla användare har nämligen sina egna högst personliga sätt att interagera med en dator (mobil eller padda). Det kan handla om hur och på vilket sätt man rör en mus, trycker på eller skriver på ett tangentbord eller glider med fingret över en pekplatta. BehavioSecs mjukvara upptäcker minsta lilla avvikelse från det mönster som den tidigare har lärt sig. Det kan i så fall innebära att det är en oidentifierad användare som försöker ta sig in i en dator, en användare vars rättigheter inte har beviljats. När så sker blir det stopp.

Vunnit flera priser

Tekniken är lika exakt som de system som identifierar och läser av en användares fingeravtryck.

BehavioSec har redan vunnit flera pris för sin teknik. Marknaden och kunderna finns inom bank- och finansvärlden, sociala medier men också företag med höga krav på säkerhet men som inte kan ha system som hämmar eller saktar ned arbetsprocessen.

För ytterligare information kontakta:

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10 maria.kessling@almi.se

Stefan Lundblom, Investment Manager Almi Invest tel +46 70-555 07 74 stefan.lundblom@almi.se

Birgitta Plyhm, pressansvarig Sverige för BehavioSec +4670 777 12 90

• almi invest

Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.