Almi Mitt och NyföretagarCentrum Sundsvall/Timrå har utsett Årets Mentorer i Västernorrlands län: En mentor kan bli avgörande för företagarens framtid!

– En mentor kan bli avgörande om en företagare lyckas och kan få sitt företag att växa och överleva, säger Eva Högdahl, VD Almi Företagspartner Mitt och Lars Sörling, ordförande i Nyföretagarcentrum Sundsvall/Timrå, som representerar de två organisationer, som utser Årets Mentorer i länet.

Till Årets Mentor i Västernorrland i kategorin Blivande Företag har utsetts Njurundaföretagaren Urban Jonsson.
– Genom min mentor har jag utvecklats och förstått att jag är företagare, säger Urban Jonssons adept Jan-Erik Iversen.

Ett kunskapsbaserat verkstadsföretag

Urban Jonsson har nominerats av sin adept Jan-Erik Iversen, som driver företaget Tankteknik i Njurunda. Urban Jonsson har företagarerfarenhet från bl.a. exportmarknader i Europa och Mellanöstern. På bara drygt ett år har hans adept flyttat fram positionerna och blivit ett kunskapsbaserat verkstadsföretag i ett unikt marknadssegment, som också lyckats etablera sig på export. Han har spelat en stor roll i att stärka sin adepts kompetens, självkänsla och ledarskap.
- Han är mycket positiv och det har smittat av sig på stämningen, säger Jan-Erik Iversen. Tankteknik tillverkar och monterar konstruktioner och tryckkärl i stål, rostfritt och aluminium och inom specialområdena hydraulik. Man provtrycker och reparerar också alla typer av tankfordon och underhåller containrar som transporterar farligt gods.

Bengt Göran Persson, ordföranden i riskkapitalföretaget Investa, har utsetts till Årets Mentor i Västernorrlands län i kategorin Befintliga Företag.
- Jag förstår inte riktigt vad han får sin kraft och energi ifrån, säger Bengt Göran Perssons adept Olle Hollmer.

”Bättre självförtroende att fatta rätt beslut”

Det är Olle Hollmer, som driver förpackningsföretaget Delta Grönt i Sundsvall, som har nominerat Bengt Göran Persson, som är ordförande i Investa och som har drivit flera företag och sitter i ett antal styrelser runt om i Sverige. Under mentorskapsåret har Olle Hollmer sålt företaget som han nu sitter ordförande i och i den processen har mentorn varit ovärderlig. - Bengt Göran Persson har stöttat, ifrågasatt och coachat mig på ett konstruktivt sätt då jag beslutade mig för att sälja driften i företaget till ett par av mina anställda. Han har en lättsam stil men är också rak i sina omdömen när så krävs samt analytisk och saklig, säger Olle Holmer. Delta Grönt är ett förpackningsföretag för potatis och morötter och är fruktgrossist i Birsta i Sundsvall. Det började med en morotsodling på Alnö och har sedan utvecklats till ett företag som idag säljer framförallt norrländska varor med bra kvalité till rimliga priser.

Prisutdelningarna
De båda mentorerna är också nominerade till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige.
Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 3 oktober i samband med mässan Eget Företag, http://egetforetag.se/.

Om mentorprogrammen

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas.
Mer information: www.almi.se/mentor

Mer information, kontakta:
Mentor- Blivande företag
Lars Sörling, ordförande Nyföretagarcentrum Sundsvall, Timrå, 070-306 44 41.
Urban Jonsson, Årets mentor, blivande företag i Västernorrland, mobil 072-518 39 69
Therese Käck, nationell projektledare, NyföretagarCentrum Sverige, tel. 08 551 124 03

Mentor – Befintliga Företag

Sara Klockervold, projektledare Mentor Befintliga företag, Almi Mitt, tel 063 57 11 33
Bengt Göran Persson, Årets mentor befintliga företag i Västernorrland, mobil 070-341 42 42
Marlene Hagenrud, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070 699 79 25

• Västernorrland

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.