Almi och NyföretagarCentrum utser Årets mentorer i Blekinge: ”Hon säger vad hon tycker utan krusiduller ” ”Från vision till konkret handling”

Ann Nilsson har utsetts till Årets Mentor i länet i kategorin Tillväxtföretag. Till Årets Mentor i kategorin Nya företag har utsetts Ann Blaschke. Det skedde vid en ceremoni på Residenset under torsdagen och prisutdelare var landshövding Sten Nordin. – Hon såg mig och bekräftade mig, säger Ann Nilssons adept Ida Henrysson. - Hon har lyssnat, kommenterat och varit ett utmärkt bollplank, säger Ann Blaschkes adept Sara Eriksén. – Årets mentorer visar vilket viktigt tillskott en mentor är både för företag som startat och för företag som går in i en tillväxtfas, säger Lena Karlsson hos Almi Blekinge och Jonas Bommeskär, NyföretagarCentrum Karlskrona, som representerar de två organisationer, som utser Årets Mentorer i länet. De båda mentorerna är också nominerade till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige.

Ann Nilssons adept: Jag blev en ny människa efter vårt första möte

Årets mentor i kategorin tillväxtföretag är Ann Nilsson, som har ett eget konsultbolag inom Human Resources. - Hon säger vad hon tycker utan krusiduller och ställer de rätta frågorna. Hon är rak, ärlig, konstruktiv och utmanande! Jag kände mig som en ny människa efter vårt första möte. Med hennes hjälp insåg jag att jag kan mer än jag själv trodde. Hon såg mig och bekräftade mig, säger adeptenIda Henrysson, som driver restaurangen Subway i Karlskrona med runt 25 anställda. - Mentorskapet har lett till tydligare direktiv, klarare struktur och en mer engagerad personal. Som mål har jag såklart att kunna hantera fler Subwayenheter, säger adepten.

Ann Blaschkes adept: Från en inte helt genomtänkt affärsidé till konkretisering

Årets mentor i kategorin nya företag är Ann Blaschke, som bland annat driver Lavendelns MiniSpa i Karlskrona, som erbjuder sina kunder bl.a. spabehandling, fotvård, massage. - Hon har stöttat och uppmuntrat mig på vägen från en inte helt genomtänkt affärsidé till konkretisering. Hon har lyssnat, kommenterat och varit ett utmärkt bollplank, säger adepten Sara Eriksén, som ska starta Professorns B&Bför främst gästlärare och gästforskare vid Blekinge Tekniska Högskola kombinerat med events med historisk koppling. – Efter ett långt yrkesliv i privat och statlig tjänst har det känts särskilt bra att min mentor är egenföretagare och har erfarenheter att dela med sig av. Framför allt har det handlat om att gå från vision till konkret handling och en realistisk handlingsplan, säger hon.

Juryns motivering till utmärkelsen av Ann Nilsson: Inspirerat till att tänka större och smartare

Ann Nilsson har med sitt engagemang och sin erfarenhet gett adepten verktyg att utveckla sig och sitt företag. Hon har varit rak, ärlig, konstruktiv och utmanande i sina möten med adepten. Hon har inspirerat till att tänka både större och smartare. Hon varit en stor förebild för sin adept.

Juryns motivering till utmärkelsen av Ann Blaschke: Erfarenhet, kompetens och engagemang

Ann Blaschke har med erfarenhet, kompetens och engagemang underlättat adeptens utveckling som företagare och att gå från vision till konkret handling när Professorns B&B nu öppnar.

Prisutdelningarna

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentorer inom de båda kategorierna ”Nya företag” och ”Tillväxtföretag” i Sverige sker den 10 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Om mentorprogrammen

Utmärkelsen Årets Mentor delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för tillväxtföretag och nya företag. Genom organisationerna får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.000 -1.500 mentorpar i Almis och NyföretagarCentrums olika mentorprogram över hela landet.

Mer information, kontakta:
Lena Karlsson, affärsrådgivare Almi Blekinge, mobil 070 833 51 60

Ann Nilsson, Årets mentor Tillväxtföretag, mobil 073 521 83 96

Jonas Bommeskär, NyföretagarCentrum Karlskrona, mobil 070 829 85 40

Ann Blaschke, Årets mentor Nya företag, mobil 070 812 51 30

• blekinge
  • årets mentor blekinge
  • almi företagspartner

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.