Almi satsar på tillväxt bland unga entreprenörer

Unga lovande Blekingeföretagare har valts ut till ett nystartat riksomfattande tillväxtprogram

Nu har Almis riksomfattande program för unga entreprenörer med företag med en uttalad tillväxtpotential dragit igång på allvar. Fem unga Blekingeföretagare har tagits ut och tilldelats en erfaren mentor. – Andelen unga företagare under 30 år är låg och efterfrågan på insatser är hög. Många är hungriga och beredda att växa och nu vill vi möta upp det behovet, säger Joakim
Sandell mentorhandledare hos Almi Blekinge. En av länets utvalda unga företagare är Andreas Rigoll, VD för Olofströmsföretaget Holje Trading, som förädlar skrot till ett 100-tal kunder inom svensk och europeisk industri. – Skrothandel har ett oförtjänt dåligt rykte då samhällsnyttan är betydande, säger han. Förra året fanns 4.601 aktiebolag i länet och enligt uppgifter från 2012 drivs  64 aktiebolag av unga entreprenörer. Det skulle motsvara 1,4 % av länets aktiebolag.

Erfaren mentor kan initiera tillväxt

Satsningen i Blekinge är en del av en riksomfattande satsning där 120 unga entreprenörer nu deltar i
det mentorprogrammet för Unga Entreprenörer, som regeringen uppdragit åt Almi att genomföra . I programmet ingår tillgång till en erfaren mentor, ett utbildningsstipendium och nätverksträffar varav den första går av stapeln i mars. - Vi satsar nu på unga entreprenörer med företag som har en tillväxtpotential med efterfrågade produkter och tjänster.
Vi bedömer också att företagen har en långsiktig lönsamhet och ett ledarskap som är moget att klara av en expansion. En effektiv metod för att initiera tillväxt är tillgången till en erfaren mentor, säger Joakim Sandell.

En ung skrothandlare som ger järnet

Andreas Rigoll, 29 år, ingår i Almis mentorprogram för Unga Entreprenörer och är ett bra exempel på en ung entreprenör med ett företag som har en god tillväxtpotential.  Som 19-åring direkt efter gymnasiet arbetade Andreas Rigoll som lastbilschaufför hos skrothandeln Holje Trading i Olofström.
– Jag var nyfiken på alla de kunder jag levererade och hämtade hos. Det var så jag lärde mig branschen snabbt och jag hade en bra näsa för var affärerna fanns, säger han. Efter fem år klev han in på kontoret och jobbade med inköp och försäljning. För tre år sedan blev den idag 29-årige Andreas Rigoll VD och delägare. Han gav helt enkelt järnet och idag omsätter Holje Trading ca 180 mkr och har ett dussin anställda. Runt 35 % av omsättningen går på export och han spår att den ökar framöver liksom antalet anställda. Senaste åren har man investerat kraftigt och nu väntar man på att det ska bära frukt under 2014. Som mentor har han Sven Stenarsson, som förra året blev utsedd till
länets Årets Mentor 2012 för nyföretagare.

Betydande samhällsnytta

Skrothandel har ett oförtjänt dåligt rykte då samhällsnyttan är betydande, menar Andreas Rigoll. Därför blir verksamheter som Holjes desto viktigare. På skrotgården i Olofström bearbetas ett 50-tal olika materialslag som järn, koppar, krom och rostfritt och man levererar tusentals ton förädlat skrot till ett 100-tal kunder inom svensk och europeisk industri. Inköpen sker direkt från industrin men också från andra skrothandlare, lantbruket, kommuner och även privatpersoner. Kunderna finns hos gjuterier och stålverk i Sverige och i länder som Polen, Norge, Tyskland och Spanien. Av skrotet kan det bland annat bli tjock och tunn plåt men också motorblock till bilindustrin.

Att finna affärer där man inte tror de finns

Andreas Rigoll lärde sig ledarskap som elitspelare i handboll. – Och siffror har jag alltld haft lätt för, kompletterar han. När han tillträdde var det några som höjde på ögonbrynen i bolaget men han erövrade snabbt respekt. – För mig är det viktigt att alla ska vara självgående och känna att man är delaktig. Och jag delegerar, säger han. I början möttes han dock med skepsis inom branschen där medelåldern ligger klart över 50 år. – Men när man insåg att man kunde göra bra affärer med mig ändrades det, säger Andreas Rigoll. Det som driver honom är att ständigt finna nya affärer i Sverige och utomlands, inte minst där man inte tror att de finns. – Det är roligt. Jag tycker om när det svänger och att pröva och våga, säger han.

Det unga företagandet i länet

AktiebolagAntal
Aktiebolag i länet  som 2012 drivs av företagare,
som är 30 år och yngre
Alla aktiebolag i länet 2013

Enskilda firmor

Enskilda firmor i länet som 2012 drivs av företagare,
som är 30 år och yngre
Alla enskilda firmor i länet 2013

De statistiska uppgifterna grundar sig på material från UC och Bolagsverket.

För ytterligare information,

Joakim Sandell, mentorhandledare