Almi utser Årets Mentor:

Årets Mentor i Uppsala län utsedd

En mentor kan bli avgörande om en företagare lyckas

Fastighetsmäklaren Christina Kihlén, har utsetts till Årets Mentor i Uppsala län i kategorin befintliga företag. Hon arbetar på Mäklarcentrum i Österbybruk. – Jag får jag alltid inspiration ifrån andra människor. Det ger mig en kick när det alltid finns en massa möjligheter, säger hon. – Tack vare henne har jag fått helt andra infallsvinklar på hur man kan bedriva en affärsverksamhet, säger hennes adept Håkan Jansson. – En mentor kan bli avgörande om en företagare lyckas och kan få sitt företag att växa. Det är ett väsentligt komplement till vår rådgivning och finansiering, säger Vera Andersson, projektledare hos Almi Uppsala, som utser Årets Mentor i länet. Länsvinnaren är också nominerad till utmärkelsen Årets Mentor befintliga företag i Sverige.

”Sett faror och fallgropar jag annars kanske skulle missat”
Christina Kihlén har nominerats av sin adept Håkan Jansson, som driver LJ Radio & TV i Tierp. Hon har fått sin adept att tänka i nya banor och att se sitt företag mer objektivt och gett nya infallsvinklar på möjligheter och problemlösningar. - Jag har nu en plan för de kommande åren och en budget som jag inte ens var i närheten av tidigare! Inom två år bedömer jag att vi har fördubblat antalet anställda. Det har varit skönt att någon har trott på att mina planer och idéer men även sett framtida faror och fallgropar som jag annars kanske skulle ha missat, säger Håkan Jansson.LJ Radio & TV ligger på Centralgatan i Tierp och säljer det mesta inom audio och video, radio- och TV och erbjuder montering av paraboler och antenner och tjänster inom energisektorn till exempel energideklarationer och montage av värmepumpar.

Mentorn Christina Kihlén: Man får inga jobb, man skaffar sig jobb
För Christina Kihlén har mentorskapet varit ett givande och tagande. - Jag tycker att jag har bidragit till att skapa struktur hos min adept. Har man struktur får man tid över, har kontroll och marginaler och blir inte stressad. Tråkigt kanske, men viktigt, säger hon. Adepten Håkan Jansson håller med. - Nu slipper jag ju en del av den stressen som jag tidigare hade. Jag har mycket mera koll på läget, säger han. En mentors insats beror på adeptens behov. Det kan handla om att våga. - Man får inga jobb, man skaffar sig jobb, säger Christina Kihlén. Hon blev dock ställd när hon fick ta emot utmärkelsen Årets Mentor. - Jag har lite svårt att ta emot beröm. Det känns genant. Jag är lätt rörd och fånig, kommenterar hon.

Juryns motivering till utmärkelsen
Med stadig hand och varmt hjärta har Christina stöttat sin adept till nya framgångar. Tack vare sin gedigna erfarenhet av företagande samt sin positiva framtidstro har hon både berikat och motiverat sin adept till nya arbetssätt och extra energi.

Prisutdelningen
Prisutdelning för Årets Mentor för befintliga företag i Sverige sker den 3 oktober i samband med mässan Starta Eget i Älvsjö.

Om mentorprogrammen
Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare.

Mer information, kontakta:
Vera Andersson, Almi Företagspartner Uppsala, tel. 072 215 62 09

Christina Kihlén, Årets mentor befintliga företag i Uppsala län, mobil 070 343 71 40

Marlene Hagenrud, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070 699 79 25

• Uppsala