Almi utser Årets Mentor: Årets Mentor i Örebro län utsedd

En mentor kan bli avgörande om en företagare lyckas.

Kumlaföretagaren Leif Sjöqvist har utsetts till Årets Mentor i Örebro län i kategorin befintliga företag. I juryns motivering understryks att han har bidragit med sina kontakter och nätverk i kombination med sin mångåriga erfarenhet. – En mentor kan bli avgörande om en företagare lyckas och kan få sitt företag att växa. Det är ett väsentligt komplement till vår rådgivning och finansiering, säger Sabina Schnegotzki, mentoransvarig Örebro Almi Mälardalen, som utser Årets Mentor i länet. Länsvinnaren är också nominerad till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige.

Fått adepten att växa som företagare och våga ta nya beslut
Leif Sjöqvist har nominerats av sin adept Marcus Mattsson, som driver företaget Marcus Mattsson EF, som har utvecklat ett skal till bankdosor från idé till färdig produkt. Leif Sjöqvist har tidigare arbetat i stora delar av Europa och där han har sålt köpt och sålt bryggeriutrustningar. I dag driver han företaget Chalver Förvaltning där han har utvecklat ett system för valutahandel och förvaltning av kunders kapital. Leif Sjöqvist har hjälpt sin adept att växa som företagare och att våga ta nya beslut. Under mentoråret har de tillsammans hunnit med allt från produktutveckling till lansering och försäljning. Nu är siktet inställt på nya produkter inom närliggande marknader.

Ser till att man inte förväxlar sina bankdosor
Marcus Mattsson EF har tagit fram en produkt som består av ett färgglatt skal till bankdosor som hjälper till att undvika att bankdosor förväxlas inom t.ex. familjen. Idag har runt en tredjedel av Länsförsäkringars kontor skalen som give-aways till sina kunder. Tanken är att bankkunderna också ska slippa onödigt besvär med att skaffa nya.

Motivering till utmärkelsen
Juryns motivering till utmärkelsen Årets Mentor i länet är att Leif Sjöqvist på ett föredömligt och engagerat sätt har varit ett stort stöd i produktutvecklingen och tillväxten i adeptens företag. Han har bidragit med sin mångåriga erfarenhet i hur en företagare tänker bl.a. när det handlar om marknadskommunikation, prissättning och leveranser. Han har också bidragit med sina kontakter och nätverk. Allt detta har starkt bidragit till en bra positionering och marknadsbearbetning av adeptens produkt.

Prisutdelningarna
Prisutdelning för Årets Mentor för befintliga företag i Sverige sker den 3 oktober i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Om mentorprogrammen
Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare.

Mer information, kontakta:
Sabina Schnegotzki, mentoransvarig Örebro Almi Mälardalen, mobil 070 617 48 08
Leif Sjöqvist
, Årets mentor i Örebro län, mobil 070 528 04 02
Marlene Hagenrud, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070 699 79 25

• almi företagspartner

• Örebro

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.