Almi utser Årets Mentor: Årets Mentor i Skåne utsedd

En mentor kan bli avgörande om en företagare lyckas

Styrelseproffset Anna Katarina Bergsten har utsetts till Årets Mentor i Skåne i kategorin befintliga företag.
– Vi tycker vi fick en riktig vinstlott när vi fick henne som mentor och vi släpper henne inte i första taget, säger hennes adepter Ulrika och Bengt Ekblom.
– En mentor kan bli avgörande om en företagare lyckas och kan få sitt företag att växa. Det är ett väsentligt komplement till vår rådgivning och finansiering, säger Annette Lundfall, mentoransvarig hos Almi Skåne, som utser Årets Mentor för befintliga företag i länet. Länsvinnaren är också nominerad till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige.

”Hon är kunnig, påläst, driven, idérik och generös med sina kunskaper”

Helsingborgsbon Anna Katarina Bergsten har nominerats av sina adepter Ulrika och Bengt Ekblom, som driver Pannkaksladan i Höganäs. Hon har en mångårig erfarenhet av styrelsearbete och som mentor. Hon är bl.a. ordförande i Miljonlotteriet och styrelseledamot i fotbollsklubben Helsingborgs IF. Omsättningen i Pannkaksladan har under året växt med 300 %. - Anna Katarina Bergsten är kunnig, påläst, driven, idérik och generös med sina kunskaper och har definitivt varit en del i den positiva utvecklingen. Hon har fungerat som bollplank, tvingat oss att tänka till en gång till och verkligen på ett bra sätt ifrågasatt och hjälpt oss att utvecklas och växa, säger de båda adepterna

En lada blev restaurang och utflyktsmål

Pannkaksladan är ett företag i turistnäringen med ett unikt koncept. En lada i Höganäs har byggts om till en restaurang med cirka 20 säsongsanställda ungdomar. - Men en nog så viktig del i verksamheten är gården som sådan och gårdens djur och ett minizoo. Det har blivit ett utflyktsmål för många, säger Ulrika och Bengt Ekblom. De menar att Anna Katarina Bergsten generöst har delat med sig av sina erfarenheter, peppat, stöttat och på alla sätt bidragit till utvecklingen i företaget.

Ur juryns motivering:
Anna Katarina Bergsten är ett föredöme som mentor i flera mentorsatsningar. Hon har visat stort engagemang i ett komplext företag med många säsongsanställda och erbjudanden och två adepter med många idéer. Hon har villigt delat med sig av sina erfarenheter, sin kompetens och sitt nätverk. Hon har omsatt sin erfarenhet från större företag på det mindre företaget och ifrågasatt på ett konstruktivt sätt. Hon tänker stort och nytt och är ett stöd och bollplank och haft förmågan att ge ny energi.

Prisutdelningarna
Prisutdelning för Årets Mentor för befintliga företag i Sverige sker den 3 oktober i samband med mässan Starta Eget i Älvsjö.

Om mentorprogrammen
Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare.

Mer information, kontakta:
Annette Lundfall, Almi Företagspartner Skåne, tel 040 660 39 35
Anna Katarina Bergsten, Årets mentor i Skåne, mobil 073 807 70 77
Marlene Hagenrud, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070 699 79 25