Almi värd för unikt Sverigebesök: Obamas ambassadör för globalt entreprenörskap Julie Hanna gästar Åre Kapitalmarknadsdagar

Julie Hanna är rådgivare, investerare och styrelseordförande i flertalet snabbväxande techbolag samt en pionjär inom delningsekonomi. Ett exempel är Lyft (Lending Club, NASDAQ: LC) som är världens största online plattform som sammankopplar låntagare och investerare, och Idealab som är den första tech-inkubatorn och skaparen av över 125 bolag som genomfört 40 börsnoteringar och förvärv. Julie har bl.a. grundat Scalix där hon också varit vd, ett banbrytande B2B-freemium mjukvaruföretag som snabbt etablerat en global närvaro i 55 länder.

Sedan 2009 är hon styrelseordförande i Kiva, som är världens första och största crowdfunding plattform för globala entreprenörer. Under Julies tid på Kiva har organisationen haft en kraftig tillväxt och når numera över 190 länder och levererar över 1 Billion US Dollar i lån till nästan 2 miljoner entreprenörer.

Julie beskriver sig själv som en egyptisk immigrant och en krigsflyktning vid 5 års ålder. Hon växte upp under svåra ekonomiska förhållanden på flykt för att inte bli ett krigsoffer och slutligen immigrerade hennes familj till USA där Julie sedan blev en framgångsrik techentreprenör. Julie är medlem i World Economic Forum Global Agenda Council för humanitära insatser.

• Almi är stolt över att vara en av värdarna för Julie Hannas Sverigebesök i Åre. Hon är en förebild inom entreprenörskap och skapar möjligheter för nya entreprenörer att få tillgång till både affärscoachning och kapital. Sverige uppvisar en allt större internationell attraktionskraft som start-up nation. Det är därför relevant för oss att bidra till att en globalt inflytelserik person som Julie Hanna ges tillfälle både att förmedla sina erfarenheter till oss och hon själv får uppleva vilka unika och högintressanta start-ups och framgångsrika entreprenörer som Sverige erbjuder, säger Anna Hallberg, vVD på Almi Förertagspartner

Key note speaker presenteras av Åre Kapitalmarknadsdagar, ALMI, Investa Företagskapital och Business Region MidSweden. Missa inte tillfället att lyssna till Julie Hanna som gör ett unikt besök till Sverige och Åre. Anmälan till Åre Kapitalmarknadsdagar görs på www.arekapitalmarknadsdagar.se

Se kort videoklipp från Vita Huset där Julie berättar om sin bakgrund och arbetet med Kiva:

Se kort klipp där Barack Obama pratar om Global Entreprenurship

Föreläsning av Julie Hanna, TEDx

För ytterligare information kontakta:

Anna Magnusson, Projektledare, Åre Kapitalmarknadsdagar, + 46 70 335 97 84, info@arekapitalmarknadsdagar.se

Maria Kessling, Kommunikationschef, Almi Invest, tel. + 46 (0) 768 80 88 10, maria.kessling@almiinvest.se

• almi invest

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vi erbjuder rådgivning och lån i företagandets alla faser och tidigt riskkapital via Almi Invest. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära entreprenörerna över hela landet.