Anna Langenius ny vd för Almi Invest i Västsverige

Sådd- och expansionskapital för tillväxt i små och medelstora företag i Västsverige

Anna Langenius har utsetts till ny VD för Almi Invest Västsverige, som idag är regionens största aktör inom riskkapital med en portfölj av ett 80-tal tillväxtbolag från Almi Invest och Almi Innovationsbron. - Västsverige präglas av entreprenörsanda och det finns många spännande bolag såväl i tidig som lite senare fas med tillväxtpotential. Närheten till bland annat Chalmers och drivna inkubatorer gör också att vi ser både bredd och spets i bolagen, säger Anna Langenius.

En trygg ägare som känner bolaget väl
Genom Almis samgående med Innovationsbron kan Almi Invest numera erbjuda både sådd- och expansionskapital i form av ägarkapital. Såddfinansiering kan ges till bolag som är i tidig fas ofta innan intäkterna har börjat komma in. Expansionskapital erbjuds små och medelstora bolag med en omsättning från ett par miljoner kronor och uppåt.  - Vi har nu möjlighet att följa bolagen under hela deras tillväxtresa från de allra tidigaste startfaserna till senare tillväxtfaser. När vi är med från början lär vi känna bolagen och blir en trygg ägare. Om bolaget utvecklas väl kan vi sedan vara med i kommande emissioner och erbjuda medinvesterare att dela risken och ta aktiv del i bolagets utveckling, säger Anna Langenius.

Investeringarna har redan skapat tillväxt och arbetstillfällen
Almi Invests västsvenska team med nio Investment Managers har alla lång erfarenhet av att driva och bygga företag. Det kapital som de har investerat har redan genererat både tillväxt och arbetstillfällen. Några exempel på innovationer från Västsverige som ingår i portföljen är mätkammare för antenner som bygger på mikrovågsteknik, smarta elkvalitetsmätare, satellitmodem, mjukvara, e-fakturatjänster och en ny betongblandning för sandbunkrar på golfbanor. Bolagen växer och flera har redan expanderat internationellt. - Vårt mål är nu att så många företag som möjligt som behöver ägarkapital för att växa vet om att vi finns och får kontakt med oss. Vi vill också skapa relationer med privata medinvesterare som vill investera tillsammans med oss. Vi erbjuder kontakt med många spännande tillväxtföretag och vi erbjuder delad risk, säger Anna Langenius.

Investeringar uppåt 300 Mkr tillsammans med privata aktörer
Almi Invest Västsverige, som investerar i form av expansionskapital har idag 18 bolag i portföljen i Västra Götaland och 7 bolag i Värmland och har hittills investerat ca 110 Mkr. Hösten 2012 fick Almi Invest Västsverige en förstärkning med ytterligare 83 Mkr att investera. Det innebär möjlighet att göra nya investeringar för ungefär lika mycket som redan investerats de föregående åren. Det ser alltså något ljusare ut för västsvenska företag som befinner sig i början på en expansion. Det ska ses mot bakgrund av att investeringsklimatet hårdnat. För många företag är det också en tuff marknad för låneinvesteringar. -När det gäller expansionskapital investerar vi alltid tillsammans med privata riskkapitalaktörer. Det innebär att ca 250-300 Mkr kommer att investeras i tillväxtbolag, säger Anna Langenius. Almi Invest Såddkapital kan gå in som ensam investerare i de riktigt tidiga faserna. I såddportföljen finns drygt 50 bolag.

Erfarenhet av företagsledning och styrelseuppdrag
Anna Langenius har arbetat på Almi Invest sedan 2010. Hon är civilekonom med erfarenheter från strategiska befattningar i såväl små och medelstora bolag som större företag. Hon kommer senast från rollen som ansvarig för Saab BioPower (Global Marketing) inom Saab Automobile AB. Innan dess var hon under flera år VD och delägare i Bekö Bil AB, en av Sveriges största GM-återförsäljare med mer än 500 Mkr i omsättning. Anna har erfarenhet från styrelsearbete i ett antal bolag och organisationer.

Med gedigen branschkunskap investerar drygt 40 investment managers runt om hela landet i team som vill få sitt bolag att växa. Investeringar görs genom hela tillväxtresan - från de allra tidigaste faserna till de mogna. I dagsläget är 1 mdr investerat och portföljen består av drygt 350 tillväxtbolag i alla branscher. Almi Invest ägs av Almi Företagspartner AB tillsammans med regionala aktörer. Sedan januari 2013 är Innovationsbron en del av Almikoncernen och ingår i Almi Invest.

För ytterligare information:
Anna Langenius, VD Almi Invest Västsverige, mobil 070 253 71 56.