Att satsa på tjänster har blivit allt viktigare för tillverkande företag

- Många tillverkande företag ökar sin lönsamhet genom tjänster

Tid: Onsdag 4 mars kl 9.00-12.00 (avslutas med lunch kl 12-13)

Plats: Almi Företagspartner, Lagergrens gata 2, Karlstad

Det pratas allt mer om tjänstefiering hos tillverkande företag. För många är detta en nödvändighet för att överleva i dagens tuffa konkurrens. Detta innebär nya utmaningar, arbetssätt, affärsmodeller, processer och strategier. Vid seminariet medverkar forskare, som öppnar upp för diskussioner med företagen vad en satsning på tjänster och tjänsteinnovation kan innebära för just deras företags konkurrenskraft och tillväxt.

- På seminariet vill vi visa vad ett tjänstelyft innebär och hur svensk industri kan lyfta sin konkurrenskraft och lönsamhet genom tjänster. Vi vill också erbjuda ett antal företag att arbeta tillsammans med oss för att se om tjänster kan skapa nya intäkter i deras verksamhet. Denna satsning ingår i Produktion2030 – ett strategiskt innovationsprogram med stöd från VINNOVA, Energimyndigheten och Formas. Det är kostnadsfritt att delta som pilotföretag inför det kommande tjänstelyftet, säger Lars Witell, professor vid CTF, Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstads universitet.

I våra stora industriföretag som Volvo, SKF och Ericsson utgör tjänsterna 30-50 % av omsättningen och ofta en ännu större del av vinsten. Om vi tittar på värmländska företag som Uddeholm, Valmet eller Löfbergs så genomför de just nu satsningar på tjänster. Även mindre företag som Antiphon erbjuder idag tjänster till sina kunder för att skapa nya intäkter, säger Lars.

- Konkurrensen är stenhård. Jag tror mycket på att lyssna på kundernas framtida behov och att ständig utveckling är en del av lösningen. Det här är ett utmärkt tillfälle för tillverkande företag att komma och lyssna på de som kanske är bäst i Sverige på att beskriva nyttan med tjänstefiering, säger Anna Lundmark Lundbergh, vd hos Almi Företagspartner.
Media är varmt välkommen att delta under hela eller delar av seminariet. Kontakta oss om du vill att vi tipsar om tillverkande företag som deltar och som kan vara intressanta att skriva om eller ställa frågor till.

Mer info finns på http://www.almi.se/Kalendarium/?county=17&event=93814
För frågor kontakta Anna Lundmark Lundbergh, vd hos Almi Företagspartner Värmland tel 0708-14 93 77.